Erik Solberg har en helt unik posisjon i SAS i Norge: Han er den eneste flyveren her i landet som har den nødvendige kompetansen til å sitte i cockpit i SAS’ splitter nye langdistansefly.
Airbus A350, som flyet heter, har blitt en superstar innen luftfarten med det nyeste av det nye innen teknologi og design. SAS skal ha åtte av dem, den første kom denne uken.
– Dette er verdens beste kommersielle flymaskin. Både for passasjerene og oss som jobber om bord, mener Solberg selv. Han har tittelen assistant fleet chief pilot. Han er mektig imponert over den splitter nye flytypen som selskapet har fått den første av åtte av.
Mye nytt å lære
Til nå er det kun sju SAS-piloter som har rukket å bli sjekket ut på det nye langdistanseflyet. Solberg er første og foreløpig eneste norske.
– Det tar mellom to og fire uker å bli opplært på denne nye flytypen. Her er mye nytt i forhold til de flyene vi vanligvis jobber på. Det er mye som må læres og trenes på. Som de første pilotene i SAS som skulle lære oss flyet fikk vi fullt kurs. Det tok fem uker. Da er vi en slags superbrukere på denne flytypen for våre kolleger, sier Solberg til flysmart24.no.
Han har til nå jobbet på den noe mindre langdistansemaskinen Airbus A330. Nå slipper han til på selveste kronjuvelen i SAS’ flyflåte.
Verdens beste i minst 10 år
Han fikk også æren av å sitte i cockpit da flyet ble fergefløyet fra Airbus-fabrikken i franske Toulouse til hjemmebasen i København forrige uke.
Etter flere turer i luften med flyet før den turen, er Solberg ikke i tvil om at også dette flyet blir en god arbeidsplass:
– Dette er ikke bare verdens beste fly i dag, det kommer til å ha denne posisjonen i 10 år. Det er ikke mine ord, det var det folkene på Airbus-fabrikken sa til oss da vi var der nede. Det er ingen andre fly på tegnebrettet som kan måle seg med dette flyet når det gjelder kvalitet og komfort, sier Solberg.
Brukes på de store rutene
De nye langdistanseflyene skal brukes på de store og trafikktunge rutene ut fra København – til Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.
Artikkelen fortsetter under bildet
Frem til da skal de utvalgte pilotene trene enda mer på avganger og landinger på ulike flyplasser i Skandinavia, slik at de kjenner flyet godt når det skal inn i ordinær rutetrafikk fra den 28. januar. En flyving til Chicago blir den første.
Hvorvidt det blir å se særlig mye på Oslo Lufthavn er helt i det blå. Solberg ser en aktuell mulighet for at det skal skje:
Skal bytte ut fly
– SAS skal etter hvert bytte ut alle dagens Airbus A330-fly med nye fly. Jeg håper at selskapet velger denne flytypen når de flyene skal erstattes. I så måte kan jo flyet bli å se i Oslo på rutene til New York og Miami, sier Solberg som kom fra Forsvaret da han begynte i SAS som pilot i januar 1997.
Flyet, som har fått navnet Ingegerd Viking, og tar 300 passasjerer. Basen blir på København lufthavn. Dit vil de andre nye flyene bli basert etter hvert som de er ferdige.
For SAS er flytypen også et sentralt redskap i selskapets arbeid for å redusere klimautslippene fra flyene. A350-flyene bruker således rundt 40 prosent mindre drivstoff enn de flyene SAS i dag bruker på langdistanse.
Når passasjerkapasiteten er 20 prosent større, mener SAS at klimaregnskapet for flytypen blir veldig positivt.