Nå starter nesten alle flyreisen på denne måten

Hos SAS er det nå 70 prosent av reisende som bruker de automatiske flyplass-tjenestene. Informasjonssjef Knut Morten Johansen er svært fornøyd med dette. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Nordmenn er kjent for å ta i bruk ny teknologi temmelig kjapt. Det gjelder i høyeste grad også på flyreiser der stadig flere funksjoner blir automatisert. – Det har vært en utrolig utvikling på få år, sier SAS-topp.

I SAS bruker nå sju av ti reisende muligheten til å ekspedere sin egen bagasje ved å bruke de automatiske «bag drop»-tjenestene på flyplassen. De sjekker seg inn selv, tar ut bagasjelapp og sender bagasjen selv i egne skranker.

– Vi er imponert. Det har gått veldig raskt å få kundene til å ta automatikken i bruk. Dette er viktig for å holde flyt i trafikken, redusere kostnadene og dermed holde billettprisene nede, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.

Bagasjen kommer frem

Han tror mye av forklaringen spesielt for selv-ekspedering av bagasjen er at publikum har testet det, og sett at det fungerer. Bagasjen kommer frem som den skal. Ordningen sparer tid for den reisende. Dessuten foregår reisen like sømløst som om man skulle ha brukt de manuelle innsjekkingsmulighetene.

– Og dette er ikke noe ungdoms-fenomen, heller. Reisende i alle aldre bruker muligheten til å ekspedere seg selv, sier Johansen.

Også hos Norwegian er man fornøyd med andelen passasjerer som bruker de automatiske tjenestene som innsjekkings-automat og bag drop:

Gir en god start på reisen

– De fleste reisende velger å benytte seg av dette. Det gir dem en effektiv start på reisen og sparer dem for tid, sier presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Likevel kan hun forsikre at selv om selskapet er inne i en innsparings-prosess, vil det ikke gå ut over den personlige servicen på flyplassene:

– Nei, vi har ingen planer om å ta bort de manuelle diskene. Det fins fortsatt reisende som har behov for dem. Det gjelder bl.a. barn som reiser alene og passasjerer som har ulike behov i forbindelse med reisen, sier hun.

Millioner bruker tjenestene

Bruken av de automatiske tjenestene er spesielt stor på landets hovedflyplass. Fra sist nyttår og frem til november ble det ekspedert tett innpå 2,5 millioner bager og kofferter gjennom selvbetjenings-skrankene.

Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen har følgende oppfordring til de reisende:

– Vi oppfordrer folk som ønsker og vil benytte innsjekkingsautomatene selv til å gjøre dette. Det gir en god reiseopplevelse, og mindre kø for dem som eventuelt ønsker å sjekke inn manuelt, sier han.

Sikker i drift

Han sier at det for flyplassen er viktig å kunne tilby begge deler, slik at de reisendes totalopplevelse blir bra, Han mener at lufthavnen har funnet den balansen med det systemet flyplassen har lagt opp til nå.

– Det er mange som benytter de selvbetjente løsningen og vi har veldig lite driftsmessige forstyrrelser, så dette bidrar til å øke den gode reiseopplevelsen. I tillegg har vi mange ansatte som jobber i terminalområdene som skal hjelpe reisende med spørsmål og praktisk informasjon i tillegg til alle de flinke ansatte hos flyselskapene og de andre partnerne våre, sier Andersen.