Norwegian-kunder: – Skryter av nye fly og sender oss med veteranfly

Norwegian satset på å kunne avslutte innleie av fly i høst. Slik har det ikke gått. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Passasjerer med Norwegian må fremdeles ta til takke med gamle leiefly. Stadig vekk blir kundene, uten å vite noe når de bestiller, overført til leiefly som er svært langt unna de nye og moderne flyene Norwegian skryter av å ha.

Passasjerer føler seg grundig lurt, og ber nå forbrukermyndighetene se på Norwegians praksis. De mener at selskapet tilbyr kundene en langt dårligere vare enn den de har betalt for.

Etter å ha hatt leiefly så å si sammenhengende siden i fjor vinter, sa flygesjefen i Norwegian, Tomas Hesthammer, til flysmart24.no i høst at selskapet satset på å kvitte seg med alle leieflyene fra starten av vinterprogrammet, i slutten av oktober.

Massiv kritikk

Slik gikk det ikke. Selskapet har fått massiv kritikk fra kunder som har uttrykt sin misnøye over å få tildelt gamle og umoderne fly, når de har bestilt Norwegian og deres nye flyflåte.

Det norske lavprisselskapet får også nå gjennomgå av misfornøyde kunder som i høst og vinter har måttet fly med innleiemaskiner.

Disse flyene er i enkelte tilfeller over 24 år gamle. De blir omtalt som trange, umoderne og uten det nettverket som er avgjørende for mange når de velger å fly med Norwegian.

Føler seg lurt

En av de som reagerer sterkt på Norwegians praksis er den tidligere og mangeårige reisereporteren i VG, Dag Fonbæk. Han er på Tenerife og har fått sms om at han ikke skal reise hjem med Norwegians egne fly, slik han har betalt for. Han skal hjem med et 22 år gammelt fly fra det danske flyselskapet Danish Air Transport. Det er en Airbus A321.

– Som passasjerer føler vi oss lurt. Vi kjøper billett med et flyselskap som reklamerer med nye, moderne fly og inflight-service. Så dytter de oss i stedet inn i gamle veteranfly med mangelfulle tilbud om bord. Det er å lure folk. Dette burde forbrukermyndighetene se nærmere på, sier Fonbæk til flysmart24.no.

Blir provosert

Han mener Norwegian ikke kan skryte av å bruke nye og moderne fly så lenge selskapet tilbyr noen å reise i «olding-fly». Det har også en annen setefordeling enn Norwegians egne fly, Boeing 737-800, som gjør at du kan havne helt andre steder i flyet enn de plassene du har kjøpt og betalt for.

Han får full støtte i sin refs av en annen Norwegian-passasjer, Petter Brevik-Meelhus. Han synger ut på selskapets Facebook-side. Han skriver at promoteringen av en ung og moderne flyflåte var en driver for at han valgte å fly med Norwegian.

– Det er provoserende og direkte ufint å oppleve at flighten er blitt endret til et wetleaset (leie av fly og mannskap. red. anm.) fly som kan være pluss 25 år i beste fall pluss 20 år. Denne billetten bør dere kunne refundere, skriver han.

Mange år i luften

Norwegian har minst tre fly i innleie for tiden. Det dreier seg om den omtalte Airbus A321 fra Danish Air Transport. Den ble produsert i 1998 (22 år) og har flydd i Kina, Tsjekkia og Danmark.

Dessuten leier Norwegian inn en Boeing 737-800 fra danske JetTime, det ble satt i drift i 2002 (18 år). En Airbus A320 fra det latviske selskapet SmartLynx er eldre. Dette flyet ble tatt i bruk i 1996 (24 år), og har fløyet bl.a. i Mexico, Tyrkia og Polen.

Presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, sier at hun har full forståelse for at reisende blir misfornøyd når de ikke får fly Norwegians egne fly:

Viktigst å komme frem

– Det viktigste for oss er at våre reisende kommer frem til sine destinasjoner, og derfor setter vi inn erstatningsfly ved behov for å unngå innstilte avganger, sier hun.

Jacobsson sier at man aldri som flykunde – uansett selskap – er garantert en viss flytype. Det er heller ikke uvanlig for selskapene å sette inn erstatningsfly ved behov, mener hun.

Kan få penger tilbake

– Alle flyselskap som vi inngår wetlease-avtale med er godkjent av europeiske luftfartsmyndigheter, og følger akkurat de samme strenge kvalitets- og  sikkerhetskrav og regelverk som Norwegian, sier hun.

Jacobsson legger til at kunder som på grunn av flybytte ikke får de plassene de har forhåndsreservert og betalt for, vil få pengene tilbake hvis de sender inn refusjonsskjema til selskapet.

Lik flysmart24.no på Facebook