Da lavprisoperasjonene for Norwegian startet i 2002 var det et strategisk valg å holde selskapet utenfor den internasjonale flyorganisasjonen IATA. Nå er det nye tider for selskapet, som likevel kan havne i «det gode selskap.»
Blir Norwegian medlem, vil det få stor betydning for passasjerene når det oppstår kanselleringer og andre problemer for Norwegians trafikkavvikling.
Talsperson for Norwegian, Astrid Mannion-Gibson, bekrefter at Norwegian vurderer om selskapet skal melde seg inn i IATA – The International Air Transport Association.
Inn blant de store
– Ja, det er igangsatt et arbeid internt for å vurdere IATA-medlemskap. Jeg har ikke flere detaljer å dele rundt dette nå, sier hun til flysmart24.no.
Det vil bety at Norwegian, som et av de meget få lavprisselskapene, rykker inn i en organisasjon som huser flygiganter som Singapore Airlines, British Airways, Lufthansa, American Airlines og for den saks skyld også SAS, Finnair og Icelandair.
Må hjelpe hverandre
For passasjerene betyr det bl.a. dette:
Selskapene er som IATA-medlemmer forpliktet til å hjelpe hverandre når det oppstår problemer hos et av selskapene. Når eksempelvis Norwegians fly står på bakken på grunn av feil, vil selskapet som IATA-medlem ha en rekke andre flyselskaper å sende passasjerene frem til deres bestemmelsessted med. I dag har Norwegian ingen slike muligheter, fordi det står utenfor IATA.
Får kjøpe billigere seter
Samarbeidet gjør at Norwegian får tilgang til andre selskapets ledige seter, og det til en langt lavere pris enn i dag. Som utenfor-selskap må det kjøpe billetter hos andre til samme pris som du og jeg hvis de i en krisesituasjon skal sende strandede reisende med andre selskaper.
Dette blir det en forandring på. Blir Norwegian rammet av problemer i for eksempel Spania, kan selskapet som IATA-medlem sende passasjerene sine med Iberia, Lufthansa, KLM eller andre medlemsselskap, i tillegg til å søke løsning i sitt eget nettverk.
Brukte andre aktivt
IATA organiserer de aller fleste av verdens store nettverkselskaper. Den er en bransjeorganisasjon som i første rekke forsvarer flyselskapenes økonomiske interesser, og tar seg av luftfartens globale avtaleverk.
Men organisasjonens medlemmer er også «en venn i nøden.» SAS brukte sin IATA-mulighet aktivt under pilotstreiken i fjor vår. Ikke få av passasjerene, som ble rammet, ble sendt med andre selskaper.
SAS brukte IATA i tillegg til selskapene i Star Alliance.