Andre har stanset Norge-ruter – ett selskap kjører på

Qatar Airways fortsetter sin rute på Oslo Lufthavn, tross korona-krisen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Langruteselskapene på Oslo Lufthavn har en etter en trukket seg ut av flyplassen som følge av kritisk passasjersvikt. Korona-krisen har ført til en akutt og massiv innstilling av flyruter. Bare ett av dem kjører på fortsatt: Qatar Airways.

Det kan mange nordmenn prise seg lykkelig over. Selskapet holder i gang en stor del av sitt internasjonale rutenett, inkludert ruten mellom Doha og Gardermoen. Qatar Airways’ ansvarlige forsikrer overfor flysmart24. no at selskapet har til hensikt å holde ruten til Norge åpen så lenge det er mulig for å bringe hjem nordmenn fra utlandet. Det betyr at en av de få, men viktige internasjonal kanalene til og fra Oslo, holdes åpen.

En av få muligheter

– Vårt største fokus nå er å få hjem passasjerer som befinner seg rundt om i verden. Vi planlegger å holde ruten til Oslo åpen så lenge det er sikkert og tillatt å gjøre det, sier den regionale sjefen for Qatar Airways, Christian Deresjö i Qatar Airways, til flysmart24.no.  Han er sjef for selskapet i Skandinavia, Finland og Baltikum.

Han sier at selskapet også opprettholder sine ruter til København, Stockholm og Helsingfors.

– For å møte den store etterspørselen har vi på mange destinasjoner til og med økt vår frekvens til tross for korona-situasjonen, sier Deresjö.

For nordmenn er Qatar en av de meget få mulighetene som i dag fins for internasjonale reiser. Ruten er ellers mye brukt for nordmenn som skal til Thailand eller andre destinasjoner i Asia, Australia og New Zealand.

Har trukket seg

Mens andre konkurrenter som Emirates og Turkish Airlines har langt ned sine ruter som følge av korona-krisen, holder Qatar det gående fra Oslo med én daglig avgang til selskapets knutepunkt i Doha. Muligheten for transitt gjennom ørkenlandet er ennå åpen.

– Jeg tror Qatar Airways har en overordnet strategi om levere selv om krisen setter de fleste andre flyselskap på bakken. Landet Qatar og myndighetene har i lang tid jobbet mot å posisjonere seg som diplomater og en forhandlingskanal i på global politisk nivå, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet WinAir, til flysmart24.no.

Flyr mange nordmenn hjem

Han kjenner dette selskapet bedre enn de fleste nordmenn. Han var Norge-sjef for Qatar Airways da det, som det første Midtøsten-selskapet, åpnet rute til Gardermoen i oktober 2011. Det ble en umiddelbar suksess.

– Nå leverer Qatar Airways ett flytilbud som gjør det mulig for svært mange over hele kloden å komme seg trygt hjem. Det koster selskapet og eieren, staten Qatar, store summer. Gjennomsnittlig fyllingsgrad ligger på rundt 60 prosent. Flyene går relativt tomme en vei, men fylles godt opp den andre veien, sier Elnæs.

Han er spent på hvor lenge Qatar Airways kan fortsette fordi land etter land stenger luftrom og grenser.

Kan holde det gående lenge

– Det står respekt av hva Qatar Airways og eieren, staten Qatar, legger i av resurser i dette. Qatar er ett av verdens rikeste land og har økonomi til å holde flyselskapet sitt i luften så lenge det er behov for det. Mange nordmenn har nok kommet og vil komme seg hjem takket være dette selskapet, sier Elnæs.

Fra 24. mars har selskapet i drift ruter til over 70 byer over hele verden. Selskapet sier at det hele tiden gjennomgår sin virksomhet for å se hvor det er etterspørsel og hvor det er mulig å legge til nye flyvninger eller bruke større fly. Selskapet har satt sine Airbus A380. verdens største passasjerfly, tilbake i drift igjen i korona-tider.

Åpnet rute på kort varsel

For bare noen dager siden bestemte man seg også for å åpne ny rute til Brisbane på østkysten av Australia. Slik tar vanligvis måneder å forberede. Nå åpner ruten på søndag, og skal i alle fall holdes åpen til langt ut i april.

Selskapet melder selv at det møter nærmest åpne armer fra flyplassene hvor det i disse dager henvender seg med spørsmål om avganger for å hente hjem reisende.

Flyplasser over hele verden er knallhardt rammet av kanselleringer som følge av korona-epidemoen. Mange flyplasser har nesten ingen trafikk lenger, og mange er rett og slett stengt og fungerer som lagringsplass for fly som selskapene har satt på bakken.