Det går mot slutten for en av Europas mest utskjelte hovedstads-flyplasser. Den skulle egentlig ha vært nedlagt for åtte år siden, men synger nå på siste verset.
Den nedslitte Tegel-flyplassen i Berlin skulle lukkes så langt tilbake som i oktober 2012. Da skulle byens nye og storslåtte flyplass, Berlin Brandenburg, åpne og løse byens flyplassproblemer.
Det skjedde ikke. Den storslåtte seremonien med 30 000 gjester måtte i all hast avlyses kort tid i forveien. En kontroll av anlegget avslørte rundt 22 000 feil, noe som har tatt mange år og milliarder av euro å rette opp.
Skandalen og utsettelsen av ny flyplass i den tyske hovedstaden har siden tvunget Berlin Tegel til å holde åpent, tross mye kritikk for å være trang, nedslitt og mangle fasiliteter en hovedstadsflyplass forventes å ha.
Som følge av dramatisk redusert trafikk etter korona-krisen har Tegel-flyplassen denne våren fremstått som en spøkelsesflyplass, så å si uten fly og passasjerer. Derfor har den fått lov til å stenge i to måneder. Det skjer fra 15. juni, og skal på papiret være midlertidig.
Når den etter planen skal åpne igjen i august, vil det bli for bare to måneder. Byens andre flyplass, Schönefeld, klarer fint å håndtere de få tusen passasjerene inn og ut av Berlin hver dag. I oktober skal Berlins nye flyplass, Berlin Brandenburg Airport, etter planen åpnes. Den gir Berlin en etterlengtet ny og moderne hovedflyplass, og skal erstatte både Tegel og Schönefeld.
På hjemmesidene til nye Berlin Brandenburg Airport loves det at flyplassen skal åpne den 31. oktober. Det skjer 14 år etter at byggearbeidene ble påbegynt. Flyplassen er beregnet å håndtere rundt 27 millioner reisende, ikke lang unna den trafikkmengden som Oslo Lufthavn Gardermoen har hvert år.