Smittefrykt kan bli redningen for ultralange flyruter

Smittefrykten kan bli redningen for de ultralange flyrutene. Da slipper man unna mellomlandinger. Denne flytypen, en Airbus A350-900, brukes på verdens lengste flyrute. Foto: Airbus

Verdens lengste flyruter – som varte non stop over 18 20 timer – er blitt stanset som en følge av korona-krisen. Da forretningsreisende sluttet å fly internasjonalt, forsvant passasjer-grunnlaget. Nå kan det vise seg at det er den samme smittefrykten som kan få flyene tilbake i luften igjen.

Før korona-krisen var det en stigende vilje til å satse på de ultralange flyrutene. Rutene ble raskt svært lønnsomme. Passasjerene var villige til å grave dypt i lommene for kunne fly direkte og unngå mellomlanding. Flyene var ofte inntredet med færre seter og god komfort, og sammen var dette er vinneroppskrift.

Vil foretrekke

Når det internasjonale næringslivet etter hvert gjenopptar sin reiseaktivitet, kan de ultralange flyrutene kunne bli et alternativ næringslivsfolk vil komme til å foretrekke.

Mange av flyene som brukes er spesialinnredet med færre seter om bord. Det gir mindre smittefare. Det samme med at de flyr non stop-ruter, der de reisende unngår mellomlandinger og ned det økt kontakt. Dette reduserer samlet sett faren for smitte på reisen:

– Det er helt klart et poeng at mange vil foretrekke å unngå mellomlandinger. Dermed åpner det seg nye muligheter for Airbus A350 og Boeing 787 Dreamliner-flytypene med ekstra lang rekkevidde. Jeg tror både businessfolk og fritidsreisende som vil ha en premium-opplevelse vil være betalingsvillige på denne type ruter, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.

Dette er de lengste

Analyselskapet OAG har laget en oversikt som viser at verdens lengste stadig er Singapore Airlines’ rute mellom  Newark-flyplassen i New York til selskapets hovedflyplass Changi. Selskapet bruker en spesialutgave av Airbus A350-900 ULR, der det bare er plass til 161 passasjerer i to klasser. Det fins ingen trang økonomiklasse.

Nest lengst er Qatar Airways-ruten fra Auckland på New Zealand og til Doha-flyplassen. Tredje lengst er London Heathrow til Perth i Australia. Her bruker flyselskapet Qantas et fly som har nesten 70 færre seter enn en normalutgave av Dreamlineren.

Også prisene i luften

Når flyrutene blir mer attraktive, er det et annet forhold som vanligvis ikke lar vente på seg. Prisene siger, og det tror Elnæs kommer til å skje også etter at korona-krisen har sluppet såpass at rutene kan gjenopptas:

– Ja, billettprisene på denne type ruter tror jeg blir høyere enn noen gang når de kommer i gang igjen, mener Elnæs.

Resten av topp 10 ser slik ut:

Auckland – Dubai (Emirates), Los Angeles – Singapore (Singapore Airlines), Houston – Sydney (Qantas), Dallas – Sydney (Qantas), New York JFK – Manila (Philippine Airlines), San Fransisco – Singapore (Singapore Airlines) og Atlanta – Johannesburg (Delta Air Lines).