Norwegian overrasket mange da selskapet tirsdag varslet avbestilling av alle 92 fly av typen Boeing 737 Max hos Boeing. Det vil neppe føre til at den ulykkesrammede flytypen forsvinner fra selskapet, tror analytiker.
Norwegian har allerede 18 Max-fly i sin flåte, og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet Win Air tror ikke Norwegian kommer til å kvitte seg med de nye flyene som det allerede har skaffet seg:
– Max kan nok få noen utfordringer med å bli passasjerenes favoritt til å begynne med. Etter hvert vil nok folk stole på at flytypen trygg å fly, sier Elnæs til flysmart24.
Stupte mot bakken
Alle Norwegians Max-fly har stått på bakken i over ett år, etter at det i mars i fjor ble forbudt å bruke etter to dramatiske ulykker.
To fly av typen styrtet med få måneders mellomrom, og en feil med styringssystemet MCAS ble forklaringen på ulykkene. Systemet skulle hindre at flytypen steilet. I stedet overkompenserte det, og fikk flyet til å styrte mot bakken uten at pilotene klarte å forhindre det. 346 mennesker omkom i de to ulykkene.
Nå kan ting tyde på at flytypen kan komme i luften igjen. Testflyvningene med Max-flyene er nå i gang igjen, og flyfabrikken Boeing håper å få det godkjent for bruk igjen innen årets utgang.
Vil ikke fly
Det er det mange passasjerer som ikke liker å høre de har gitt uttrykk for at de ikke ønsker å fly denne flytypen. Noen selskapet har sagt at det skal de slippe, og vil i så fall få tilbud om gratis ombooking til andre avganger med andre flytyper.
Elnæs sier at hvis Norwegian skulle komme til at det ikke har bruk for disse flyene i sin prosess med å komme seg ut av korona-krisen, må de selges eller avslutte leasingkontraktene for dem.
– Det kan bli kostbart. Alternativet kan bli at noen av de store aksjonærene i Norwegian, som også er leasing selskaper, være interessert i de. Da ser kanskje Norwegian mot Airbus, som de har store ordrer på. Det gjelder da fly av typen Airbus A320 og Airbus A321, sier Elnæs.
Fortsetter
Hang tror enden på visa blir at Boeing og Norwegian kommer til enighet om en avtale og de 18 Max-flyene fortsetter å fly med «røde neser og halehelter» i Norwegian.
Norwegian har også avbestilt fem Boeing 787 Dreamliner-fly, og krevd erstatning fra Boeing for de kostandene som problemene med de to flytypene har påført selskapet.
- LES OGSÅ: De første turistene tatt imot med applaus på Mallorca
- LES OGSÅ: SAS skal gjenåpne flere sommerruter om kort tid
- LES OGSÅ: Norges største reisebyrå: Slik blir flyreisene etter korona-krisen
- LES OGSÅ: Reisetopp: – Uhøflig å legge ned seteryggen på fly