Advarer mot flysatsingen: Smittefrykt gir mindre reising

Mange fly står parkert på Oslo Lufthavn. Nå skal noen av dem oppi luften igjen fordi selskapene øker rutetilbudet. Foto: UAS Norway, Anders Martinsen.

Mange flyselskap som setter inn mange ekstra avganger fordi restriksjonene fjernes. De tar en stor sjanse og kan oppleve mange tomme seter, advarer flyekspert – Det er frykten som rår, sier han.

Bare fra Oslo Lufthavn starter de to og andre europeiske selskaper opp over 50 ruter som har vært stanset av korona-krisen. I andre europeiske land er tendensen den samme.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir er slett ikke overbevist om at etterspørselen etter å få reise til utlandet er så stor som det rutetilbudet verdens flyselskaper nå legger opp til. Han frykter at mange flyselskaper gaper over for mye, og at dette vil føre til flere konkurser utover vinteren.

Mange sommer-ruter

Spesielt overrasker den heftige satsingen på sommerruter til de mange populære feriemålene langs Middelhavet, som både SAS og Norwegian byr på:

– Sommeren 2020 er tapt og jeg tror flyselskap som setter inn for mye kapasitet vil få en smell i form av begrenset etterspørsel. Det er frykten som rår, sier Elnæs til flysmart24.

Han sier at mange nordmenn er redd for å reise til utlandet i frykt for å bli smittet. Dette fører til redusert etterspørsel etter billetter. Et annet forhold som gjør det mer sjansebetont å reise til andre land er at reiserådene er usikre og kan bli endret på kort varsel.

Vil ikke reise

UD har advart mot at rådene kan bli endret hver annen uke. Det betyr at det ferielandet man reiste til som klarert, under ferien plutselig kan få endret status og som fører til at nordmenn må i karantene ved hjemkomst. Også dette får mange til å se bort fra de mange nye reisemulighetene SAS og Norwegian nå byr på.

– Dessuten kan endringer i norsk og andre lands reiseråd og smittevern føre til endringer og kanselleringer av flyruter. Dette skaper usikkerhet for kundene, mener Elnæs.

Han sier at bestilling av flybilletter gjøres meget kort tid før avreisedato. Det gjør det nesten umulig for flyselskapene å optimalisere billettprisene og treffe riktig i forhold til hvor mye kapasitet som kan settes inn. Dermed løper flyselskapene den risiko at de setter opp flere nye ruter enn det er etterspørsel etter.

Han har lagt merke til at Norwegian overfor flysmart24 har sagt at selskapet er «overveldet av interessen» for de rutene selskapet har satt opp for sommeren, og som startet 1. juli.

– Jeg vil tro at mange som har hus og leilighet i Syden har booket flybilletter, i tillegg til de som har familie og venner. Så skal vi huske på at det er et begrenset antall seter og ruter som tilbys. Hvor mange som faktisk har reist får vi vite når flyselskapene leverer trafikktall i neste måned, eller om Avinor fortsetter med publisere tall per uke, sier Elnæs.

Han tror tiden fremover og høsten kommer til å bli tøff for de som satser for hardt.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles