De norske charterselskapene har denne uken åpnet opp for reiser til Hellas i løpet av juli. De som nå kommer til de greske øyer vil imidlertid merke vesentlige endringer i forhold til før på grunn av de mange korona-tiltakene.
Greske helsemyndigheter har utarbeidet flere såkalte protokoller som hotellene må rette seg etter. Det er svært detaljerte regler som skal hindre at gjester og ansatte blir smittet, og at smitte blomstrer opp igjen.
Flysmart24 har gjennomgått noen av protokollene som skal at forhindre at korona-smitten skal blomstre opp etter regelstridig opptreden på hotellene, restaurantene og hotellenes butikker.
Setter pris på tiltakene
Hos TUI, som sender de første norske gjestene til Kreta og Rhodos om et par uker, innrømmer informasjonssjef Nora Aspengren at det vil bli en del forandringer. Det trenger ikke være negativt, mener hun:
– Tilbakemeldingen vi har fått fra de første reisende i våre andre land er at de tvert i mot setter pris på de ekstra tiltakene. De er jo der for å beskytte alle. Hva gjelder ekstra avstand og begrenset tilgang så fungerer det godt, og det er jo mange færre gjester på hotellene nå enn vanlig, så dette er ikke noe problem, sier Aspengren til flysmart24.
Må oppdatere seg
Hun sier TUI alltid påpeker at det er viktig at gjestene holder seg oppdatert på hva som gjelder på deres reisemål.
– Som vi vet kan ting endre seg underveis. Vi har nå egne informasjonssider for å besvare nettopp disse spørsmålene. Men opplevelsen er annerledes enn vanlig. Dette er jo en av de mest eksklusive opplevelsene du kan få nå. Destinasjonene er ekstra glade for å ønske oss velkommen, mer personlig service og masse plass på stranden og ved bassenget, mener Aspengren.
Her er noen av de nye tiltakene:
En helt ny erfaring for mange at det nå blir slutt på å kunne besøke andre på deres hoteller. Hvis hotellene praktiserer de nye reglene i henhold til protokollene skal ingen som ikke bor på et hotell, slippe inn.
Rommene skal ikke rengjøres annet enn når gjesten selv ber om det, for å unngå unødvendig kontakt mellom ansatte og gjester. Alle gjenstander som i protokollen blir omtalt som «unødvendige» – ekstra puter og sengetøy – skal fjernes.
Det er laget egne regler for hvor mange som kan oppholde seg i svømmebassengene, avhengig av hvor stort det er. Det skal være minst to meter mellom personer som oppholder seg rundt bassenget, og alle solsenger skal desinfiseres mellom hver bruk. Alle innendørs svømmebasseng skal være stengt.
Begrensning i bassengene
I hotellets butikker og på restauranter skal det være den samme sikring av avstand, med fysisk markering der dette er nødvendig. Det skal være begrensning på hvor mange som slipper inn i butikken ad gangen, og på restaurantene må bordplasseringen være slik at det er 1,5 meter mellom hver gjest.
I resepsjonen skal møbler omplasseres og det være merker i gulvet for å hindre at folk kommer for tett på hverandre. Gjestene blir bedt om å betale med kredittkort, og unngå bruk av kontanter på alle områder.
Også på hotellenes lekeplasser gjelder distanseregelen. På hotellenes spa-avdelinger blir det strammet opp, her skal det kun gis adgang til de som har bestilt time.
- LES OGSÅ: Nytt flyselskap dukker opp på Gardermoen midt i korona-krisen
- LES OGSÅ: UD forsikrer: Reiserådet skal ikke vare lenger enn nødvendig
- LES OGSÅ: Tror nordmenn raskt vil være på reise når reiserådet oppheves
- LES OGSÅ: Reagerer etter Norwegian-tur: – Bryter åpenlyst smittevern-regler