Lovte norske reisende erstatning – så snudde selskapet

Forsinkelsen skjedde etter et uhell da Lufthansa-flyet skulle forlate Palma. Foto: Lufthansa

Da de fire norske passasjerene ble rammet av forsinkelse på sin reise fra Palma til Oslo lovte Lufthansa at familien skulle få erstatning fra dem. Da kundene ville ha pengene sine, satte selskapet seg plutselig på bakbeina.

Selskapet ville ikke gi erstatning til den norske familien likevel.

Nå har saken vært behandlet av Transportklagenemnda for flyreiser. Den har konkludert med at bordet fanger for flyselskapet som får stå ved sitt løfte, selv om hendelsen kan ha vært slik at den ikke kvalifiserer for kompensasjon.

Utgangspunktet var at flyet fra Mallorca ble forsinket fordi en av de kabinansatte måtte sendes til sykehus for sjekk. Før avgang fra Palma til mellomlandingen i Frankfurt var hun blitt rammet av at det lakk en sterk og illeluktende væske fra en håndbagasje som lå i hattehyllen.

Situasjonen gjorde at flyet ble så forsinket at de norske reisende mistet sin videreforbindelse fra Frankfurt til Oslo. De fikk dekket mat og hotell, og kom først neste dag til Norge.

Lovet raskt oppgjør

Lufthansa sendte et brev til familien der selskapet skrev at de var berettiget til en erstatning på 400 euro – rundt 4 000 norske kroner – per person. Dette i henhold til EU-bestemmelser. Lufthansas kundesenter skrev også at de ikke ville at de reisende skulle vente på å få pengene, og lovte derfor et raskt oppgjør og ba om kundens kontonummer.

Der stoppet imidlertid all velvillighet. Da nordmennene ikke fikk pengene, purret de på oppgjøret. Flygiganten hadde ombestemt seg. Nå svarte Lufthansa at de likevel ikke kom til å få erstatning fordi selskapet nå mente at hendelsen skyltes en syk ansatt, og at det gjorde at selskapet ikke var erstatningspliktig likevel.

Var en avtale

Den norske familien ga seg ikke, og sendte saken over til flyklagenemnda til vurdering.

Det var var smart trekk. Nemnda har anbefalt at familien får utbetalt sin erstatning, og legger avgjørende vekt på at Lufthansa hadde lovet dem dette. Nemnda mener at selskapet hadde gitt sine norske gjester et bindende tilbud, som de aksepterte.

Nemnda skriver at plutselig sykdom blant besetningen normalt kan være en ekstraordinær omstendighet som gjør at de reisende ikke har krav på erstatning. Selskapet er imidlertid bundet av den avtalen det inngikk med nordmennene i første omgang, og derfor har de krav på å få utbetalt til sammen 1 600 euro i erstatning – rundt 16 000 norske kroner.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles