Når flyene skal lande må hovedgaten stenges

Et fly fra British Airways har landet på flyplassen i Gibraltar. Da må hovedgaten stenges. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyplassen i den britiske enklaven Gibraltar er en av Europas merkeligste flyplasser. Det er så trangt om plassen på den lille klippen at når flyene skal lande og ta av, må hovedgaten inn til byen stenges.

Både British Airways og EasyJet har fløyet fra England til Gibraltar gjennom mange år. Også nå under korona-krisen, selv om aktiviteten her er sterkt redusert i forhold til normalsituasjonen.

Ikke rart at Gibraltar International Airport er blitt kåret til en av verdens mest ekstreme flyplasser.

For å få lagt en flyplass mellom de høye fjellene har man vært nødt til å la rullebanen krysse den brede gaten som fører fra Spania og inn til byen. Da er det ingen bønn: Ved hver flybevegelse blir biler og folk holdt tilbake på hver siden av sperringene på Winston Churchill Aveny inntil flyet har kommet i luften eller har landet.

Det oppleves som spektakulært av mange, ikke minst for de som ikke er forberedt på denne helt nødvendige øvelsen.

Sjefen for Gibraltar-terminalen, Terence Lopez, sier til flysmart24 at det ikke er mulig å tallfeste hvor mange ganger i løpet av en dag det er behov for å stenge hovedgaten på grunn av flyaktivitet. Også når det pågår vedlikehold av rullebanen, eller det oppstår fugle-situasjoner i området blir gaten stengt, opplyser Lopez.

Den som søker etter videoer på YouTube vil raskt oppdage at det mer enn en gang har vært turbulente forhold for flymannskap som har landet på denne spesielle flyplassen. Høye fjell på alle kanter gjør at det fort oppstår urolige vindforhold.

Artikkelen fortsetter under bildet

Portvakten har stengt veien inn til Gibraltar. Da er det klart for at flyene kan lande. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Likevel klarer flyplassen å opprettholde en imponerende regularitet.

– Det er absolutt situasjoner hvor sidevinden får konsekvenser når fly skal lande her nede. Disse forholdene varer som regel bare korte perioder om dagen. Derfor blir under 5 prosent av landingene avbrutt på grunn av vind i løpet av et år, sier Lopez.

De flyene som blir omdirigert, lander da som regel på flyplassen i Malaga, rundt 13 mil lenger nordøst på Costa del Sol.

Da fjernsynsstasjonen History Channel skulle lage en oversikt over de mest krevende flyplassene i verden, havet Gibraltar International Airport på en femteplass.

Flyplassen fikk seg et lite knekk da det britiske flyselskapet Monarch Air, dominerende aktør på flyplassen, gikk konkurs i 2017. Lopez har likevel tro på at flyplassen etter hvert vil kunne komme tilbake til et nivå rundt det som var før korona-krisen slo til. Da hadde Gibraltar rundt 500 000 reisende i året.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles