Norwegian er inne i en fase der selskapet vurderer muligheten for å gjenoppta noen av de korona-stengte langrutene til USA til våren. Det er uklart om dette gjelder avganger fra Oslo. I dag er alle ruter fra Gardermoen fjernet fra selskapets rutekart.
I første omgang skal de gjenopptatte rutene dreie seg om avganger med utgangspunkt i London fra mars. Dette er hovedbasen for selskapets interkontinentale trafikk, og den klart viktigste flyplassen for selskapets internasjonale trafikk.
Vil beholde langdistansefly
Oppstarten av langruter kommer etter at selskapet gjenåpnet 76 ruter fra 1. juli. Dette var utelukkende Europa-ruter. Nå er tiden kommet til å også få langdistanseflyene på vingene.
Ifølge den internasjonale ruteopplysningen Routes Online skal Norwegian UK være i gang med gjenoppbyggingen. Selskapet skal ha lagt inn avganger fra London Gatwick til sju ulike destinasjoner i USA. Det gjelder New York, Boston, Los Angeles, San Fransisco, Orlando, Miami og Tampa.
Kvitter seg med fly
Foreløpig ønsker Norwegian ikke å være konkret om sine planer. Presseansvarlig i selskapet, Andreas Hjørnholm, begrenser seg til å si at langruter vil være en del av selskapets nye forretningsmodell.
Dette gikk også selskapet offentlig ut med i forbindelse med den store rekapitaliserings-prosessen i mai, da Nye Norwegian ble lansert. Der gikk det frem at selskapet skal redusere flyflåten kraftig og kvitte seg med halvparten av langdistansemaskinene Boeing 787 Dramliner.
Naturlig til våren
Ifølge rutenettstedets siste oppdatering satser Norwegian på å komme i gang igjen i mars 2021. Dette gjelder rutene til Boston og San Francisco. Øvrige ruter kan komme i gang senere.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at det er naturlig at selskapet vil vente til sommersesongen med å gjenstarte rutene.
– Det er nesten utopisk å starte i vinter som er lavsesong, sier han. Om muligheten for å få tilbake Norwegian-rutene fra Oslo, sier han:
– Det er helt avhengig av etterspørselen mellom Norge og USA, som styres av covid 19-situasjonen, og hvilken økonomisk stilling Norwegian er i. Det er svært kostbart å starte opp igjen langdistanseruter, sier han.
En del av fremtiden
Presseansvarlig Hjørnholm sier at langrutene vil bli en del av selskapets fremtid, men vil ikke være konkret om selskapets planer eller si noe om også Oslo-rutene vil komme tilbake.
– Longrute-operasjoner vil fortsatt være en betydelig del av Nye Norwegian. Vi har nøye fokus på myndighetens oppdaterte reiserestriksjoner og følger etterspørselen. Vi vil annonsere nyheter om gjenopptakelsen av langdistanseoperasjonen så snart vi har noe nytt å melde, skriver han i en epost til flysmart24.
Ble stanset
Norwegian hadde langruter til bl.a. New York JFK, Fort Lauderdale og Los Angeles fra Oslo. Alle ble stanset i forbindelse med korona-krisen tidlig i mars.
Norwegian slet med lønnsomheten allerede før korona-krisen på hele sitt langrutenett, og det gjaldt også Norge-delen. Ruten til Bangkok var allerede besluttet stanset da krisen slo inn, men selskapet hadde fortsatt plan om å gjenoppta rutene både til Bangkok og Krabi kommende vinter.
Også SAS holder sine planer tett til brystet. For noen dager siden sa pressesjef John Eckhoff at gjenåpningen av direkteruten mellom Oslo og New York er avhengig av lettelser i reiserestriksjonene mellom landene.
- LES OGSÅ: Nå skal det være lønnsomhet – slik blir Nye Norwegian
- LES OGSÅ: Startet støttegruppe for Norwegian – den har tatt helt av
- LES OGSÅ: Rasende kunder med grov hets mot SAS og Norwegian
- LES OGSÅ: Store bøter til turister som ankommer gresk flyplass