Klokken 07.04 mandag tok SK 4007 av fra Oslo Lufthavn med kurs for Stavanger. Det var en avgang helt utenom det vanlige. Den betød startskuddet for den største flyfornyelsen hos SAS på det norske markedet på over 30 år. Det skjer midt i korona-krisen.
Flyet som tok av er av typen Airbus A320 og skal erstatte den velkjente Boeing 737-maskinen som har vært SAS’ varemerke. Airbus blir den nye arbeidshesten på norske SAS-ruter i inn- og utland.
Revolusjon i SAS
– Dette er den største satsingen i SAS’ historie her i landet siden Janne Carlzons dager, mener direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen.
For de som ikke husker Janne Carlzon: Han revolusjonerte SAS og moderniserte flyflåten og forbedret kundeservicen til de grader at selskapet vant tittelen «Airline of the Year» i 1983. Mange ser på den tiden som den beste i hele SAS’ historie.
Det fabrikknye flyet markerer at flytypen er i gang med ordentlig jobb som det første av SAS’ nye basefly i Oslo.
Flyet skal etter hvert få følge av 33 andre fly, som gradvis skal skiftes ut og bli det nye baseflyet i Norge.
Flytypen er allerede på plass i Stockholm og København, og har også fløyet på ruter til og innen Norge. Nå skal Oslo imidlertid få «sine egne» fly, og utskiftningen i Oslo skal fullføre innfasingen av den nye flytypen hos SAS.
Artikkelen fortsetter under bildet
Når flåtefornyelsen her i landet er ferdig etter planen i 2023 vil også den norske delen av SAS bare bestå av Airbus-fly. Det betyr et endelig farvel til Boeing 737, og velkommen Airbus A320neo. SAS skal ha en enhetsflåte av kun Airbus-fly i 2025, inkludert på langrutene, hvis alt går etter planen.
Bedre komfort
De eksisterende Boeing 737-flyene – modellene 700 og 800 – skal byttes ut ett etter ett, og erstattes med flysuksessen fra den europeiske flyfabrikken Airbus.
A320neo (neo står for new engine option. red. anm.) skal bli den nye arbeidshesten på alle norske korte og mellomlange ruter, innenriks som ut av landet. Det er mer brennstoffeffektivt enn 737-flyene, og SAS sier kabinen er innredet med bedre passasjerkomfort enn sine forgjengere.
- LES OGSÅ: Sto i endeløs sikkerhetskontrollkø og mistet flyet – Avinor avviser alt ansvar
- LES OGSÅ: Mobilen knust i av sikkerhetsansatt – Avinor nektet å betale
- LES OGSÅ: Sikkerhets-informasjon på innenriksfly kun på engelsk
- LES OGSÅ: Dette er stedene du bør unngå å reise til i 2020