En ny smittebølge kan velte alle planer

Ryanair er blant de selskapene som sørger for vekst i flytrafikken etter korona-krisen. Foto: Ryanair/©francescomoro

Flytrafikken fortsetter å vokse etter korona-krisen, men norsk flyanalytiker advarer mot at gleden kan bli kortvarig.

Den siste oppdateringen forteller at vi akkurat har passert 50 prosent av det som ville vært normalen. Men veksten er skjør.

Fersk statistikk fra analyseselskapet OAG viser at flyselskapene nå tilbyr 60 millioner seter, noe som utgjør 50,4 prosent av normalen for året.

Av de 10 selskapene som legger inn størst vekst for tiden, finner vi kun to europeiske: irske Ryanair og britiske EasyJet.

Priskamp

Ryanair har den senere tiden kjørt en voldsom priskampanje for å fylle setene igjen, men ligger fremdeles i august på rundt 60 prosent av normalt rutetilbud. I forbindelse med fremleggelsen av siste kvartalsregnskap advarte selskapet også mot de kommende månedene, og understreket at en ny smittebølge i Europa i høst kan velte alle vekstplaner.

Også SAS og Norwegian har de senere ukene lagt inn i del økt trafikk, men denne satsingen er svært forsiktig. Den er åpenbart også preget av at begge selskapene står foran store økonomiske utfordringer for å komme seg gjennom korona-krisen.

Svak booking

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir sier i en kommentar til flysmart24 at veksten er sterkest på nasjonal trafikk:

– Både OAG og Eurocontrol-statistikkene viser at det er innenlands kapasiteten som viser best vekst. Nå er vi inne i høysesong for ferie i Europa og de store lavprisselskapene har satt inn mye kapasitet. Men, fremtidsbookinger for høst og vinter er svak, sier Elnæs.

Han tror vi kan nærme oss noe bortimot normal trafikk på norsk innenriks i løpet av et par år, i 2022.

Skjør

Den største veksten globalt ser man i Vest-Europa, og det er i Storbritannia at veksten er aller størst. Her ble det – bare i siste uke – lagt opp til en vekst i antall flyseter i drift på 230 000, noe som tilsvarer en økning på 20 prosent.

At denne veksten er skjør, kan man imidlertid se på det faktum at et av de britisk selskapene – EasyJet – alene satte inn en ekstra kapasitet på 115 000 seter. 20 000 av disse ble satt opp til Spania. Når britene nå – i likhet med Norge – har farget Spania rødt og innført karantene ved hjemkomst, kan denne veksten forsvinne raskt igjen.

Også Hellas og Frankrike har satt inn en økt kapasitet på 20 000 seter hver.

Flere røde land

Flytrafikken er svært korona-sensitiv, Når et land går fra grønn til rød farge, påvirkes flytrafikken til det landet øyeblikkelig.

Stadig flere land risikerer nå å bli røde på Folkehelseinstituttets oversikt. Frankrike er blant de som har hatt økende smitte, det samme med Tsjekkia. Også Polen og Nederland øker for tiden, og alle disse kan bli de neste som UD advarer mot å reise til neste gang reiserådet skal justeres. Derimot har tendensen vært den motsatte for Storbritannias del.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles