Den ungarske lavpris-ekspressen Wizz Air suser videre. Nå har selskapet sett seg ut en ny flyplass de vil satse fra, i en av Europas viktigste byer. Det betyr at Norwegian får en enda tøffere oppgave med å komme tilbake på det som er en av selskapets hovedbaser.
Den britiske delen av Wizz Air, som heter Wizz Air UK, har nå bestemt seg for å satse på Gatwick-flyplassen utenfor London. Det betyr trøbbel for Norwegian. Selskapet bruker nettopp denne lufthavnen som sin hovedbase for den normal store virksomheten det norske selskapet har i Storbritannia.
Norwegian stor
Før korona-krisen var Norwegian det tredje største flyselskapet på Gatwick, bak EasyJet og British Airways. Det norske selskapet opererte et stort antall ruter innen Europa, og til USA. Et fåtall skandinaviske ruter er blitt gjenopptatt i sommer, resten er stanset. Nå er selskapets satsing fra London truet:
Mens Norwegian har vært tvunget til å kutte så å si all virksomhet på flyplassen som følge av korona-krisen, er økonomisk sterke og kostnadseffektive Wizz Air i full gang med å bygge ut sitt rutenettverk. Og angriper Norwegian på det selskapets britiske «hjemmebane.»
Vil vokse mer
Nå starter fire nye ruter i oktober. Sjefen for selskapets britiske operasjoner, Owain Jones, sier til britisk presse at han ønsker å vokse ytterligere på den største flyplassen i London etter Heathrow.
Det har det blitt større rom for etter som både EasyJet og British Airways har redusert sin aktivitet på flyplassen. Foreløpig er bare ett Wizz air-fly plassert på Gatwick, men det antallet kan raskt vokse. Selskapet har flere titalls fly i bestilling, og trenger baser å plassere dem på. Nå har Gatwick rykket opp som viktig satsingsområde.
Flysmart24 har bedt Norwegian kommentere den nye konkurransesituasjonen, men selskapet har ikke besvart henvendelsen ennå.
Skaffer mange reisende
Flyplassen jubler over det nye tilskuddet. Som et av Europas mest vekstivrige selskaper etter Ryanair, er Wizz Air et flyselskap som skaffer flyplassene mange nye reisende og livsviktige kommersielle inntekter. Lufthavnene trenger sårt påfyll av nye kunder, hardt rammet som de også er av sammenbruddet i flytrafikken.
Wizz Air har så langt konsentrert sin satsing i London fra Luton-flyplassen, hvor selskapet i dag er en stor operatør. Men dette er et langt dårligere marked enn Gatwick, som normalt byr britene på et finmasket europeisk nettverk og oversjøiske ruter til USA, Asia, Sør-Amerika og Afrika.
Harde konkurrenter
Derfor gjorde også Norwegian Gatwick til sin viktigste flyplass for selskapets langdistanse-satsing.
Norwegian og Wizz Air har vært harde konkurrenter i mange år, og for bare et knapt år siden vippet ungarerne Norwegian av pallen som det tredje største lavprisselskapet i Europa. Bare Ryanair og EasyJet er større.
Wizz Air er ellers en velkjent aktør på mange norske flyplasser, med spesielt mange ruter til det østlige Europa. Selskapet kom også inn på Oslo Lufthavn i fjor vår, og har siden bygd opp flere ruter fra Gardermoen.
- LES OGSÅ: Ny korona-smell fører til drastiske flykutt
- LES OGSÅ: Da flyet skulle ta av hadde pilotene gjort en grov feil
- LES OGSÅ: Henter turister hjem – smittefrykt tømmer ferieøya
- LES OGSÅ: Flere flyselskap drøyer med å gjenoppta Oslo-ruter