Nå har nordmenns reise-bestillinger endret seg

Reisebestillingene har endret seg etter korona-krisen. Hotell og fly bestilles senere. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Korona-krisen har ført til en drastisk endring i nordmenns reise-bestillinger. Mens mange før jaktet på gode priser ved å bestille så tidlig som mulig, har det nå inntrådt en ganske annen situasjon.

– Jeg har aldri sett noe tilsvarende før, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, til flysmart24.

Motsatt vei

Den nye situasjonen er at i stedet for å booke hotell i god tid før reisen, har pendelen sving den helt motsatte vei:

– Nå ser det ut til at folk ikke bestiller hotell før de så å si står utenfor hotellet. Og – nesten alle foretar kjøpet med mobilen. Bare unntaksvis ser vi at hotell bestilles på pc i dag. Bare tre av ti bestiller fra pc, sier Berge.

Endringene har ifølge Berge kommet som følge av korona-krisen:

Så det komme

– Vi har sett denne utviklingen komme også før mars, da korona-pandemien slo inn for alvor. Folk hadde begynt å bestille reiser tettere opp mot avreise enn før. Men slik som situasjonen har blitt nå, har jeg aldri tidligere opplevd, sier Berge.

Han viser til salgshistorikken for hotell gjennom søkemotoren Finn Reise de siste ukene. Her er tendensen entydig:

Nesten uten unntak blir hotell bestilt den samme dagen eller dagen før kunden skal sjekke inn.

– Det viser nok bare at nordmenn ikke har lang horisont for sin reisevirksomhet lenger. Smittesituasjonen har gjort selv dagene fremover noe mer usikre enn før. Derfor bestiller ikke folk hotellrom før man garantert sikkert har bruk for det, sier Berge.

Stort sett Norge

Statistikken viser også at de fleste hotellovernattingene nå stort sett dreier seg om reiser innen Norge. Blant de 10 mest solgte destinasjonene forrige uke var sju i Norge, bare tre i utlandet. Oslo, Bergen og Trondheim topper listen.

– Den samme tendensen, at innenriks-salget er betydelig, ser vi også når det gjelder flybilletter. Men her er andel utenriksreiser over 50 prosent, så bildet her er ikke like tydelig som på hotell-bestillinger, sier Berge.