Setter bom for vinter-reiser i og utenfor Europa

Drømmer du om å reise til Maldivene? Nye reiseråd gjør dette uaktuelt de kommende månedene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Utenriksdepartementet har forlenget det generelle reiserådet frem til 15. januar. – Dette betyr dårligere flytilbud innenfor Europa, mener flyanalytiker.

Det er Utenriksdepartementet som har satt den nye fristen, som er en forlengelse fra dagens dato på 1. oktober. Datoen betyr at norske myndigheter fraråder alle reiser ut av landet som er ikke nødvendig frem til 15. januar. Unntaket er til land som det er gjort unntak for, og som fremstår med gul farge på Folkehelseinstituttets smittekart.

Samtidig reduserte UD antall land som er gule ved å fjerne Island, Litauen og enkelte nordiske regioner fra unntaket.

Langt fra normalen

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) er klar på hvorfor fristen forlenges ytterligre:

– Vi er fortsatt langt unna en normalsituasjon og smittesituasjonen endrer seg raskt. Derfor velger vi å videreføre det globale reiserådet som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Vi fortsetter å gjøre unntak for land i EØS/Schengen-området som har tilstrekkelig lav smittespredning. Unntakene fra reiserådet er ikke en oppfordring til å reise utenlands, sier Eriksen Søreide i en pressemelding.

Store konsekvenser

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir sier til flysmart24 at dette får konsekvenser for nordmenns mulighet til å reise både innen og utenfor Europa:

– Innenfor EU endres reiserådene og reisemuligheten i forhold til smittesituasjonen i hvert land – om der er rødt eller gult. Men, det er nok liten tvil om at reisevolumet til utlandet vil holde seg lavt i høst og vinter. Flyselskapene tilpasser sin kapasitet og det betyr færre ruter, tror jeg, sier Elnæs.

Setter stopper

Han sier at de nye bestemmelsene også vil sette en effektiv stopper for reisebestillinger også utenfor Europa:

-Med den nye datoen svinner håpet om ferie i vinter i fjerne strøk utenfor Europa og flyselskapene som opererer langruter til og fra Norge får en nøtt å knekke, sier Elnæs.

Han mener dette gjør det vanskelig for flyselskapene å vite hvor stor kapasitet de skal planlegge å fly med når markedet i Norge i utgangspunktet ikke har noen forutsigbarhet om når man kan reise utenfor Europa, før i midten av januar.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles