Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air kan komme til å åpne flere nye innenriksruter i Norge hvis selskapet lykkes med de tre som settes i gang om litt over to uker.
Det vakte oppsikt da Wizz Air for kort tid siden kunngjorde at selskapet vil utfordre Norwegian og SAS på norsk innenriks. Den 5. november setter selskapet i gang flere daglige avganger fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø.
Satsingen har ført til kraftige reaksjoner på grunn av at Wizz Airs ledelse sier at den ikke forholder seg til fagforeninger. Selskapet har kjørt prisene til bunns og tilbyr billetter til 169 kroner én vei, det laveste markedet noen gang har sett. Det har tvunget konkurrentene til å svare og sette ned sine priser.
Stopper ikke
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i analyseselskapet WinAir tror ikke utfordreren stopper med de tre nye rutene, hvis satsingen på de første rutene blir vellykket.
Overfor flysmart24 trekker han frem fire mulige nye ruter:
Blant dem den passasjertunge ruten mellom Oslo og Stavanger, som selskapet – overaskende for mange – valgte bort i stedet for å satse på ruten til Tromsø. Dessuten tror Elnæs at ruter til Bodø, Ålesund og trolig også Kristiansand ligger høyt i bunken hos ungarerne.
– Korona-krisen endrer det meste for internasjonal luftfart. Jeg tror det bare er å feste setebeltene for mer og tøffere konkurranse som vil komme i kjølevannet av covid-19 også her i Norge, sier Elnæs.
Wizz Air vil selv ikke kommentere sine videre planer overfor flysmart24.
Flere ser på Norge
Elnæs mener at norsk innenriks er et attraktivt marked, og at flere selskaper enn Wizz Air har studert muligheten for å starte ruter i det som blir betraktet som et svært godt og kjøpekraftig marked, der det er mulig å oppnå gode priser og lav konkurranse.
– Ja, både Norge og Skandinavia er attraktive markeder. De er som fluepapir på de store lavpris flyselskapene når de skal oppskalere kapasiteten når covid-19 begynner å gi seg, mener Elnæs.
Han tror Wizz Air i første omgang vil konsentrere seg om det norske markedet, og ikke se på Skandinavia med det første. Men også her fins det et attraktivt marked som bl.a. konkurrenten Ryanair delvis har forsøkt seg på tidligere.
Et stykke unna
Det gjelder rutene mellom Oslo, Stockholm og Stavanger som også SAS og Norwegian har vært alene om lenge. Dette blir omtalt som hovedstads-triangelet.
– Hovedstads-triangelet ligger et stykke unna for Wizz Air ennå. Så får vi se om andre lavprisselskaper følger på med ruter mellom de skandinaviske hovedstedene eller det blir enda mer konkurranse innenlands i Norge, sier Elnæs.
Han tror heller ikke selskapet vil bryne seg på de tradisjonelt passasjer-tunge rutene mellom Norge og de populære feriedestinasjonene langs Middelhavs-kysten med det første.
Godt kjent
– En eskalering fra Wizz Air ser vi ikke før selskapet har lykkes med de rutene de skal starte opp i november, tror jeg. Skal Wizz Air starte opp med ruter til feriedestinasjoner i Sør-Europa er det behov for flere fly og ett mer permanent baseoppsett på Gardermoen, mener Elnæs.
Wizz Air er ingen ukjent aktør for flyreisende i Norge. Da selskapet etablerte sine første ruter fra Oslo Lufthavn for halvannet år siden, var det allerede godt kjent på andre Avinor-flyplasser i tillegg til Sandefjord Lufthavn Torp.
Wizz Air har operert på norske lufthavner i flere år og flyr i dag fra utlandet til 9 Avinor-lufthavner. I 2019 var Wizz Air det femte største flyselskapet hos Avinor med over 1 million reisende. Mange av rutene går til Øst-Europa. Først i det siste har selskapet begynt en bevisst oppbygging i Vest-Europa.
- LES OGSÅ: Billettsalget føk i været da Wizz Air kom på banen
- LES OGSÅ: Kraftige norske kutt for Ryanair i vinter
- LES OGSÅ: Eks SAS-topp: – Norwegian får smake sin egen medisin
- LES OGSÅ: Oppfordrer Norwegian til å hoppe av priskrigen