Billettsalget føk i været da Wizz Air kom på banen

Norwegian svarte på Wizz Airs priser på norsk innenriks. Nå er en priskrig i gang. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det norske markedet har tatt godt imot det nye flytilbudet på norsk innenriks. Kort tid etter at Wizz Airs planer ble kjent tirsdag, begynte bestillingene å tikke inn. – Vi opplevde en umiddelbar salgseffekt, sier norsk reise-topp.

Også Norwegian, som ikke lenge etterpå svarte på pristilbudet, merket en kraftig salgsvekst etter at billigere billetter ble lagt ut.

Det ungarske lavprisselskapet kaster seg inn på norsk innenriks med i første omgang tre nye ruter, mellom Oslo og Bergen, Trondheim og Tromsø. Den norske operasjonen starter torsdag 5. november, med flere daglige avganger og priser ned mot 199 kroner én vei – på alle ruter.

Umiddelbar reaksjon

Kort tid etter at nyheten om det nye selskapet på norsk innenriks ble kjent klokken 13, la selskapet ut billettene for de nye rutene for salg. I Wizz Air er man godt fornøyd med den responsen som kom straks og var god:

– Vi har en policy hos oss om ikke å kommentere enkeltruter, men vi kan si at salget de første timene og dagen etter at nyheten ble kjent ser lovende ut og oppfyller våre forventninger, sier kommunikasjonssjef Andras Rado i Wizz Air til flysmart24.

Hos Finn Reise ser man den samme tendensen, og at salget skvatt i været:

– Lanseringen av innenriksruter fra Wizz Air ga oss en umiddelbar effekt på bookingene innenriks, sier kommersiell direktør Terje Berge. Selskapet fikk straks en 16 prosent økning av flybillettsalget i forhold til forrige uke, og Berge er ikke tvil om årsaken ligger i de lave prisene som Wizz Air går inn i det norske markedet med:

Velkjent for mange

– Pris er alltid driveren for nordmenn, selv om de ofte sier noe annet. Jeg ser at flere sier de ikke vil reise med det selskapet etter som de ikke har fagforeninger. Vi vet imidlertid at pris ofte overstyrer gode hensikter, sier Berge. Han mener Wizz Air har en fordel fordi de er godt kjent rundt om i landet, og ikke bare i Oslo-regionen som tilfellet er med mange andre utenlandske selskaper. På Tromsø-ruten til Oslo har allerede de aller billigste billettene blitt revet bort de første dagene.

Støtter Norwegian

Hos Norwegian merket man også rask respons da selskapet om ettermiddagen tirsdag svarte på Wizz Airs priser:

-Ja, vi opplevde stor interesse for våre flygninger mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim og Oslo og Tromsø. Vi solgte fire ganger så mange billetter i går sammenlignet med samme dag uka før. Økningen skyldes nok stor medieoppmerksomhet, men det kan nok også være et tegn på at det er mange trofaste Norwegian-kunder der ute som med dette uttrykker støtte til et selskap som sørger for å opprettholde kritisk infrastruktur i Norge med flygninger fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Wizz Air har operert på norske lufthavner i flere år og flyr i dag fra utlandet til 9 Avinor-lufthavner, pluss Sandefjord Lufthavn Torp. I 2019 var Wizz Air det femte største flyselskapet hos Avinor med over 1 million reisende.

– Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles