De to siste Jumboene skal ta av samtidig

Verdens største flykjendis, Boeing 747 Jumbojet, på vei ut av flåten til British Airways. Her tar ansatte tar farvel med ett av dem. Foto: BA

Torsdag skal det skje: Etter flere tiår i tjeneste på langruter for British Airways, går de to siste av selskapets Boeing 747 Jumbojet på vingene for aller siste gang. Da er det bare ett selskap igjen i Europa med som fortsatt bruker det som en gang var verdens største passasjerfly.

Korona-kollapsen har gjort at de store flyene er blitt ulønnsomme, selv for flygigantene. Selskap etter selskap har de siste månedene kvittet seg med Jumboene. Når BA har avlevert sine to siste denne uken er det bare Lufthansa igjen av ruteflyselskapene har B747 i sin flåte.

Planen er at de to flyene skal ta av samtidig fra Londons hovedflyplass Heathrow, fra hver sin rullebane. Bare ugunstig vær kan sette en stopper for den spektakulære avskjeden. Flyene skal etter avgang ta en low pass (lavflyvning) over flyplassen, før de setter kursen mot Gloucestershire airfield der de skal lagres.

Verdens mest kjente

For mange flyreisende, og ikke minst flyentusiastene blant dem, er det forbundet med stor sorg at denne flymodellen forsvinner. Den kan trygt kalles verdens mest kjente.

Med sin karakteristiske pukkel foran på flykroppen har den blitt en flytype som mange kan navnet på og kan plukke ut blant andre flytyper.

Hos BA er det stor sorg over det som nå skjer. På det meste hadde BA hele 57 Jumboer i sin flåte.

– Det er hjerteskjærende, og ikke slik vi ønsket å si farvel til vår flåte med 747-fly. Det er vondt, men dette er likevel den mest logiske tingen for oss å gjøre, sier BA-sjef Alex Cruz i forbindelse med beslutningen om å pensjonere flytypen.

– Så mange mennesker, inkludert mange tusen av kollegaene våre, har brukt utallige timer på og med disse fantastiske flyene. De har vært i sentrale i manges menneskers mest minnerike flyopplevelser, inkludert min aller første langdistansefly. De vil alltid ha et spesielt sted i våre hjerter, sier Cruz.

Det nye flaggskipet

Det er enorme dimensjoner over flytypen. De kan ta opptil 525 passasjerer. Den ene av de mest populære utgavene, 747-400, har vinger som spenner over 213 fot og er så store at 50 parkerte biler kan få plass opp dem.

Vingene på en 747-400 spenner over 213 fot og er store nok til å romme 50 parkerte biler. Halehøyden er på 64 fot, noe som tilsvarer en bygning i seks etasjer.

Det er derimot ingenting som tyder på at Jumboen skal forsvinne fra europeisk luftfart helt. Lufthansa gjorde det nylig klart at selskapet tar sikte på å gjøre versjonen Boeing 747-8 flyene til selskapets nye flaggskip. Det vil skje på bekostning av verdens største passasjerfly, Airbus A380, som trolig skal helt vekk fra selskapets flåte.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles