Svarer i flykrigen – kjører billettprisene til bunns

Norwegian brukte ikke mange timene på å svare på priskrisen med Wizz Air. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian ventet ikke mange timene med å svare på priskrigen som det ungarske lavprisselskapet Wizz Air dro i gang på norsk innenriks tirsdag ettermiddag. På kort tid sank Norwegians billettpris med over 70 prosent på strekninger selskapene konkurrerer på.

Da Wizz Air varslet at de vil satse på den norske innenriksmarkedet med tre ruter fra 5. november, var det med priser som i dagens situasjon virker svært lave. Fra Oslo til Trondheim, Bergen og Tromsø lanserte Wizz Air billetter ned til 199 kroner.

Senket prisen straks

Da Wizz Air gikk ut med sine priser ved 13-tiden tirsdag kostet billettene med Norwegian fra Oslo til Trondheim 779 kroner. Da Norwegians stab på Fornebu hadde fått sett på den nye konkurransen, klinket de til med en langt lavere pris enn de hadde tidligere på dagen:

Norwegian senket prisen med over 70 prosent, til 209 kroner én vei. På søkemotoren Finn Reise er prisen enda lavere, bare 162 kroner.

– Vårt mål er å ha lave billettpriser, sier presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, til flysmart24. Hun vil ikke svare på hvor lenge dette prisnivået skal vare: – Med jevne mellomrom har vi kampanjer med ekstra gode priser, sier hun.

Fra Oslo til Bergen har selskapet også senket prisen kraftig. Mens Wizz Air også her har lagt seg på 199 kroner, har Norwegian senket sin pris tirsdag ettermiddag ned til 209 kroner på så å si alle avganger.

Sjelden kost

Det samme til Tromsø, en nesten to timer lang flytur. Også her har Wizz Air satt opp en pris på 199 kroner per strekning. Norwegian? Prisen ned i 209 kroner. De første dagene er det bare én eller to avganger til denne prisen, i neste uke er prisen denne hele dagen.

Også her er prisen bare 166 kroner hvis man kjøper den på søkemotoren.

Dette er priser som nesten aldri tidligere har forekommet på en så lang strekning. Unntaket er jubileums-billetter som flyselskapene har kunnet by på i helt spesielle anledninger.

Venter prisfest

Kommersiell direktør for Finn Reise, Terje Berge, sier at den nye konkurransesituasjonen på norsk innenriks kommer til å føre til en prisfest for de reisende.

– Det kan det bli knallhard pris konkurranse også innenriks mellom de store byene i Norge. Det burde det bli prisfest av. Wizz Air har alltid hatt meget lave priser og ett av de selskapene i Europa som har vokst mest, sier Berge.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles