Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air, som kaster seg inn i konkurransen på norsk innenriks fra 5. november, girer opp sin satsing. De har hatt så godt salg på billetter at det varsler allerede en opptrapping med sju nye ruter i Norge.
Det var på en digital pressekonferanse torsdag at selskapets toppsjef József Váradi kom med den overraskende meldingen. Dette skjer etter at Wizz Airs inntreden på det norske markedet har møtt protester og boikott-trusler på grunn av selskapets negative holdning til fagforeninger.
Likevel sier Wizz Air at billettsalget har vært strålende og at de derfor finner grunnlag for å øke satsingen i Norge ytterligere, og det før jul.
Her skal de også fly
Váradi sa at selskapet i tillegg til ruter fra Oslo til Trondheim, Bergen og Tromsø også vil åpne flere nye ruter. Disse er:
Fra Oslo til Bodø og Ålesund. Fra Tromsø til Bodø, og fra Tromsø til Stavanger. Dessuten fra Trondheim til Bodø, Tromsø og Stavanger.
I tillegg til to fly i Oslo, skal selskapet etter planen nå også ha to fly stasjonert i Trondheim.
De nye rutene ligger ute for salg og åpner allerede 17. desember.
Tøffere situasjon
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir hadde før nyheten kom torsdag, åpnet for at selskapet kunne komme til å øke satsingen hvis det fikk god respons i markedet. Det har det åpenbart fått, mener han:
– Det betyr tøffere konkurranse for SAS, Norwegian og Erik G Braathens flyselskaps-planer. For de reisende i Norge betyr det billigere billetter på de konkurranse-utsatte rutene der hvor Wizz Air skal fly innenriks, sier Elnæs til flysmart24.
Hos Norwegian møter man den opptrappede satsingen med lave skuldre:
– Norwegian har levert lave priser og hyggelige reiseopplevelser i Norge i 18 år. Våre 2 300 ansatte i Norge er vant til konkurranse, og vi skal fortsette å tilby nordmenn en trygg og smart måte å fly på til konkurransedyktige priser, sier Christer Baardsen som er kommunikasjonsrådgiver i selskapet.
Presser prisene
Wizz Air har skjerpet satsingen sin i Norge før meldingen om nye ruter kom. Da hadde selskapet solgt billetter fra 199 kroner på de tre første rutene til Bergen, Trondheim og Tromsø. Det utløste priskrig med Norwegian og SAS, som ble presset til å følge etter.
Så satte de prisene enda lavere, til 109 kroner på de samme rutene. Når selskapet nå inntar enda flere ruter, vil det ifølge konsernsjefen bli med priser fra 99 kroner og oppover. Det er imidlertid et litt høyere prisnivå etter åpningsdagen, da stiger prisene til 300 – 400 kroner.
- LES OGSÅ: Gjenopptar verdens lengste flyrute – 19 timer om bord
- LES OGSÅ: Slåss seg inn i nye markeder med billetter for 10 kr.
- LES OGSÅ: Den norske feriefavoritten langt fra korona-versting
- LES OGSÅ: Nye pass klar – men det du har er fortsatt gyldig