Wizz Air: Billettsalget viser at satsingen i Norge er riktig

Wizz Air vil ikke endre noe på planene sine i Norge etter å ha møtt kritikk etter inntredenen på norsk innenriks. Foto: Wizz Air

Wizz Air lar ikke kritikken mot selskapets drift i Norge legge noen demper på deres satsing i Norge: – Norske reisende liker oss og vi ser av billettsalget at vi gjør det riktige, sier selskapet.

Det ungarske lavprisselskapets inntreden på norsk innenriks har presset SAS og Norwegian til å senke sine priser på innlandsreiser. I tillegg har det vært rettet kritikk mot selskapet for å ha en fagforeningsfiendtlig holdning.

Kritikken går på at selskapet driver med sosial dumping fordi det operer på det norske markedet med uorganiserte polske ansatte som følger hjemlandets lønnsnivå.

Ingen betydning

Dette er angrep som Wizz Air ikke lar gå inn over seg, men forsikrer at de har kommet til Norge for å bli og at satsingen er vellykket og vil fortsette:

– Kritikken får ingen innvirkning på våre investeringer i Norge. Vi holder fast ved våre planer og har forpliktet oss til å sikre gode innenlands-forbindelse for passasjerene våre – selv i disse vanskelige tider, sier kommunikasjonssjef Andras Rado i Wizz Air til flysmart24.

Han mener de som kritiserer selskapet er mer opptatt av å skape oppmerksomhet rundt seg selv, enn å kritisere måten Wizz Air drives på.

Følger loven

– Vi følger norsk lov og vil fortsette å konsentrere oss om vår virksomhet og våre ansatte. Vi vil fortsette med å tilby våre norske passasjerer god innenlandsforbindelse til lave priser. Vi er glade for at norske passasjerer liker tjenestene våre, og at billettsalget vårt virkelig har bevist at vi gjør det rette også i Norge, sier Rado.

Selskapet startet sin virksomhet den 5. november med tre nye ruter, fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø.

Introduksjonsprisene var svært lave, fra 199 kroner per strekning. Siden har rutetilbudet vært bygd kraftig ut, og selskapet skal etter hvert operere på 15 ulike strekninger her i landet.

Bekymret

Satsingen skjer samtidig som spesielt Norwegian kjemper for å overleve, mens SAS synes å ha fått på plass en finansieringsordning i Sverige og Danmark som sikrer selskapet fremover.

I tillegg til påstander om at Wizz Air driver med sosial dumping, er den største fagforeningen for flygere i Norge – Pilotforbundet – bekymret for fremtiden for norsk luftfart med Wizz Air som aktør:

Leder i forbundet, Oddbjørn Holsether, er blant de som har vært hard i kritikken og tror det er mange som kun ser lave priser og glemmer hva dette koster ansatte i form av dårlige arbeidsvilkår.

– Wizz Air hevder at deres ansatte selv kan velge, men sannheten er at Wizz Air ikke tillater at ansatte organiserer seg. Selskapet er dømt for å forfølge og true ansatte som har forsøkt å organisere seg, sier Holsether.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles