I neste uke vil de europeiske flysikkerhets-myndighetene gi klarsignal til å kunne ta i bruk ulykkesflytypen Boeing 737 Max i Europa igjen. Erfaringene fra USA viser at publikum slett ikke skyr flytypen.
Det er flysikkerhetsorganisasjonen EASA (The European Union Aviation Safety Agency) som gir grønt lys for at Norwegian – og andre selskap med flytypen i sine flåter – kan ta den i bruk.
Max-flyene har vært forbudt å operere siden mars 2019, og hundrevis av fly har vært tvunget til å stå parkert. Dette inntraff lenge før korona-krisen satte det meste av verdens flyflåte på bakken.
Norwegian: – Ikke avgjort
Etter to fatale ulykker med flytypen, der 348 mennesker mistet livet i to svært like hendelser, ble Max-flyene forbudt å bruke verden over. Etter en del forbedringer har flytypen etter hvert blitt godkjent igjen. Først i Nord-Amerika – USA og Canada. Nå står Europa for tur.
Norwegian, som nettopp har lagt frem en plan om å ha 50 fly i tiden fremover, disponerer 18 fly av typen Max. De står langtidsparkert på ulike flyplasser. Selskapet har ikke avgjort når flytypen skal settes inn i selskapets rutetrafikk.
– Nei, enn så lenge har vi lagt planer uten Max’en. Boeing 737 Max venter fortsatt godkjenning fra EASA, sier pressesjef for Norwegian, Tonje Næss, til flysmart24.
Spent på reaksjonen
Hos flyselskapene har det vært knyttet stor spenning til hvordan publikum vil reagere på Max-flyets tilbakekomst.
Undersøkelser har vist at svært mange har blitt skremt av de to ulykkene. De har gitt klar beskjed om at de derfor vil betakke seg for å fly med den ulykkesbelastede flytypen, i alle fall i den første tiden etter at flyet kommer i trafikk igjen.
Derfor har flygiganten American Airlines, som tok i bruk flytypen for noe uker siden, gått ut med tilbud til sine reisende:
De som ikke ønsket å fly med Max, kunne bli overflyttet til en avgang med en annen flytype – uten ekstra kostnader. De vil også kunne avbestille reisen, og få full refusjon.
Blir informert spesielt
Resultatet overrasket flyselskapet:
– Bookingene på Boeing 737 Max er sammenlignbare med andre flytyper, og vi ser ikke data som tyder på at kundene ikke vil fly med flyet, sier kommunikasjonssjef Sarah Jantz i American Airlines til flysmart24.
Dettes skjer til tross for at selskapet også gjør kundene oppmerksomme på hvilken flytype som er satt opp på deres flyving når de bestiller billetter. De får også beskjed om mulighetene til å endre reisen hvis kundene ikke vil fly med Max.
– Hvis en kunde ikke vil fly med et 737 Max-flyet, trenger de det ikke, sier Jantz.
Den samme fleksibiliteten gjelder også hvis en annen flytype blir erstattet med et Max-fly. Da vil kundene kunne om- eller avbestille på samme måte.
Vil ta tid
Hos American Airlines er man innstilt på at innfasingen av Max-flyet likevel vil pågå over tid. Selskapet har 24 fly av denne typen.
Først forsøkte selskapet med én enslig rute, og har siden økt bruken av flytypen. Nå operer man 36 avganger bare fra Miami.
– Vi tror at vi kan bygge opp kundenes tillit til flytypen gjennom å ta tiden til hjelp, og dessuten være åpne og fleksible rundt hvilken flytype reisene foregår med. Vi har forbedret informasjonen til våre kunder om bruken av flytypen slik at de enkelt skal kunne se om det er et Max-fly de reiser med, sier Sarah Jantz.