Klart for Nye Norwegian – liten risiko ved billettkjøp

Nok en Dreamliner forlater Norwegians flåte. Nå skal det satses kun på Boeing 737 800-fly. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De aller siste brikkene er i ferd med å falle på plass for gjenoppbyggingen av Norwegian: – Jeg vil bli meget overrasket om ikke Nye Norwegian nå blir en realitet, sier flyanalytiker. Han ser ingen fare med å kjøpe billetter hos selskapet.

Selskapets to rekonstruksjons-prosesser er nå godkjent av domstolene i Norge og Irland, noe som var en forutsetning for å redde selskapet. Den siste godkjennelsen kom mandag.

Dermed starter den tøffe jakten på mer kapital for selskapet. Det er snakk om over 4 milliarder kroner som må inn i selskapet før ledelsen endelig kan blåse faren over.

Mai avgjørende

Kapitalinnhentingen er ifølge selskapet selv forventet gjennomført i løpet av mai måned.

For de reisende er det å kjøpe billetter hos selskapet noe man kan gjøre med større sikkerhet enn før.

Faren for at kjøpte billetter skal gå tapt inn i et konkurs-sluk har fra i dag av blitt mye mindre:

-Ja, ut fra det vi vet i dag er det ingen grunn til å ikke booke billetter med Norwegian. Men, som alltid så er det smart å benytte kredittkort uansett hvilket flyselskap man booker sin billett med, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.

I boks

Det var Oslo Byfogdembete som mandag godkjente den norske delen av Norwegians rekonstruksjonsplan i Norge, og med de parallelle prosessene i Norge og Irland i boks er to svært viktige milepæler er passert i Norwegians rekonstruksjon.

– Vi er svært glade for denne viktige avgjørelsen. Når vi har passert de to største juridiske milepælene kan vi se frem til å fortsette arbeidet med å hente inn ny egenkapital, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian, i en pressemelding.

Kjennelsene i både Irland og Norge blir rettskraftige når den planlagte egenkapitalen er innhentet. Kapitalinnhentingen er forventet gjennomført i løpet av mai måned.

Selskapet forandret

Elnæs sier det nå er så godt som sikkert at prosessen blir kjørt helt i mål, og at Nye Norwegian kan etablere seg:

Det blir med satsing i Norge, Norden og Europa og slipp snapp snute for langruteprosjektet.

– Nå skal prosessen med å gjøre klar emisjonsprospektet for å hente inn minst 4,5 milliarder kroner iverksettes og kapitalen skal være på plass senest 21. mai. Da vil dommeren i Dublin den 26. mai godkjenne at Norwegian går ut av Examinership – konkursbeskyttelsen. Da er Nye Norwegian en realitet, sier Elnæs.