«Ryanair presser prisene også på ruter de selv ikke flyr»

Det irske lavprisselskapet Ryanair kommer til å presse prisene på flyreiser ned med sin økte satsing i Skandinavia, mener analytiker. Foto: Swedavia

Det irske lavprisselskapet Ryanair er på full fart inn i skandinavisk luftfart, og har den siste uken varslet nærmere 50 nye ruter i Danmark og Sverige. En dansk analytiker mener at selskapets inntog ikke bare vil presse prisene på de rutene de selv flyr, men påvirker prisnivået også på andre ruter.

Den erfarne danske flyanalytikeren Jacob Pedersen i Sydbank har utarbeidet en vurdering av hvilken betydning irenes inntog i Skandinavia vil få for kundene og konkurrentene.

Vil presse prisene

Utviklingen blir tøff, ikke minst for SAS, mener han. Dette fordi Ryanair nå rykker inn på hjemmemarkedet Sverige. I tillegg til at selskapet for første gang går inn i konkurransen og det med 21 nye ruter i Stockholm, satser det også tungt på den danske lufthavnen Billund med 26 nye ruter.

I en analyse han har sendt flysmart24 skriver han at Ryanairs tilstedeværelse vil ha en påvirkning på prisene som får virkning langt ut over de rutene selskapet selv starter.

Det vil også presse prisene på andre ruter:

Utvider massivt

– Erfaring viser at Ryanair er dyktig til å tiltrekke seg passasjerer og fylle opp flyene. En en del av passasjerene er nye passasjerer som velger å fly som følge av billige priser, men Ryanair stjeler absolutt mange passasjerer fra konkurrentene også. Selskapets tilstedeværelse på flyplasser setter sitt tydelig på prisnivået og dermed også passasjerenes oppfatninger av hvor billig det skal være å fly. Det kan også påvirke prisene på andre ruter enn de som
selskapet selv flyr, mener Pedersen.

Der er Ryanairs overraskende etablering på Sveriges hovedflyplass, Arlanda, som er den direkte bakgrunnen for Jacob Pedersens analyse. Han mener at selskapene jakter reisende i hver sin ende av prisskalaen:

Har store planer

– Ryanairs billige billetter appellerer til mange fritidsreisende, mens SAS’ appellerer til forretningsreisende med sitt finmaskede rutenett og at kundene på tilgang til bl.a. flyplassenes lounger. Med utsikt til færre forretningsreisende i fremtiden peker imidlertid på at fritidsreisende blir enda viktigere for SAS i arbeidet med å gjenopprette økonomien. Derfor er det bekymringsfullt når Ryanair utvider så massivt på SAS’ hjemmebane, mener Pedersen.

Pedersen mener derfor at Ryanair vil kapre mange fritidsreisende fra SAS:

– Dem har SAS behov for til fylle inntektsgapet fra en situasjon med færre forretningsreisende, mener Pedersen.

Penger på bok

Han viser til at Ryanair, i motsetning til mange av sine konkurrenter, har penger på bok. Etter mange år med store overskudd har Ryanair milliarder av kroner til disposisjon.

Selskapet står bak store flybestillinger, som Pedersen mener peker i retning av at selskapet har store ekspansjonsplaner i en tid der andre selskaper blir nødt til å skjære ned.

– Fremstøtene i Billund og Stockholm bekrefter Ryanairs offensiv strategi som kan gjøre vondt for andre flyselskaper, mener Pedersen.