SAS opp nesten 50 plasser – best likt flyselskap i Norge

SAS kan smykke seg med å ha "svært fornøyde kunder" på ny norsk popularitets-undersøkelse for 2021. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Korona-krisen har ikke endret på bildet over hvilke selskaper som har flest tilfredse kunder innen flybransjen i Norge. SAS troner i en klasse for seg på det ferske popularitetsbarometeret for 2021, mens Norwegian er dårligst likt av flyselskapene som operer her i landet.

Det er Handelshøyskolen BI som presenterer det årlige Norsk Kundebarometer som måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske flypassasjerer hvert år siden år 2000.

Kriseåret 2021 ble akkurat det for Norwegian, som også opplevde å bli slått av Widerøe. Den nyeste utfordreren, Wizz Air, har ikke vært en del av undersøkelsen.

«Svært tilfreds» med SAS

Årets oversikt viser igjen at det er SAS flykundene setter høyest når det gjelder tilfredshet. Selskapet oppnår 77 poeng av 100 mulige, og der nok til å havne i klassen for «svært tilfredse» kunder.

Det er litt av et sprang selskapet har tatt på bare et år. Det forbedret stillingen med 48 plasser opp siden i 2020. Da var selskapet nummer 82 på den totale rankingen for alle selskap uansett bransje. I år er SAS på 34. plass.

– Vi må bare si tusen takk til alle våre kunder. Det er fantastisk hyggelig og en anerkjennelse av en enorm innsats fra våre dedikerte SAS-medarbeidere i alle ledd det siste krevende året. SAS jobber hver eneste dag for at de som må ut å fly får en så bra kundeopplevelse som mulig. Det er en jobb som pågår kontinuerlig, og vi gleder oss enormt til en mer normal hverdag, enda flere destinasjoner og enda flere passasjerer. Selv etter 75 år i Norge hviler vi ikke på laurbærene og skal fortsatt gjøre oss fortjent til gode plasseringer på Norsk Kundebarometer, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24.

Flytoget populært

Så kommer Widerøe, det norske regionfly-selskapet, som kan notere seg for 74 poengs tilfredshet.

Sist ligger Norwegian, som med sine 72 poeng så vidt karrer seg over grensen for «tilfredse kunder.» I fjor var Norwegian på 93. plass over alle selskap, i år er det 98. plass.

Ser man på luftfartsbransjen i litt utvidet perspektiv og tar med tilbringertjenesten, er det Flytoget som er det desidert mest populære selskapet innen luftfarts-sektoren.

Som vanlig, nærmest, ligger det helt i toppen og har i år havnet på andreplass. Flytoget oppnår 84 poeng hos kundene, et solid resultat til tross for at selskapet – i likhet med flyselskapene – har vært hardt rammet av korona-krisen.

Flytoget øker fra en 8. plass i fjor til en 2. plass i år, mens Avinor må nøye seg med en en 87. plass med 73 poeng.

Omfattende sjekk

4670 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 150 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer har blitt evaluert.

I undersøkelsen måles kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. BI skriver i sin egen presentasjon at etter et år med pandemi var det knyttet stor spenning til årets resultater.

Det er Finn.no som troner høyest på den totale rangeringen, fulgt av Flytoget, Interoptik og BMW.