Passasjerveksten på norsk innenriks glapp for Wizz Air

Wizz Air tar av på selskapets siste innenriks-avgang i Norge. Den gikk til Tromsø. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da det ungarske lavprisselskapet Wizz Air uventet trakk seg ut av konkurransen på norske innenriks-ruter, har nordmenns reisevirksomhet bare gått bratt én vei – oppover. Dermed gikk det glipp av sommerens sterke opptur i markedet.

Siste avgang var fra Tromsø til Oslo den 13. juni. Da hadde selskapet operert med et stadig økende rutenett siden 5. november. Etter sju måneder var det imidlertid slutt og ungarerne pakket sammen.

– Jeg tror selskapet gjorde rett i å trekke seg ut, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Win Air til flysmart24. Han mener selskapet aldri kom godt nok i gang.

Har vokst og vokst

Wizz Air kom inn like overraskende som det trakk seg ut. Da selskapet varslet sin norske satsing, var det med langsiktige mål.

Vi regner med å bruke opptil fem år på å etablere oss og få virksomheten vår i Norge lønnsom, sa markedssjefen i Wizz Air, svenske Johan Eidhagen, til flysmart24 i et møte med norsk presse i midten av desember.

Etter det begynte stormen mot selskapet som ble anklaget for å dumpe billettprisene ved å bruke billig utenlandsk arbeidskraft på flyene og nekte sine ansatte å organisere seg.

Verste pandemi

I tillegg kastet selskapet seg inn i Norge på en tid da smittevern-tiltakene var på det mest intense: I tillegg til å fraråde alle mot å reise til uansett utland, ble nordmenn også frarådet å reise innen Norge.

Det førte til at passasjertallene på norsk innenriks falt om mulig enda mer enn før, med for mange tomme seter og manglende inntjening som resultat for alle aktørene.

Wizz Air måtte redusere og pause det meste av rutenettet og sette fly på bakken.

Da smittetallene gjorde at det lå an til lettelser på reiser i Norge, varslet Wiz Air at det skulle tredoble innsatsen her i landet. Det ble det ingenting av.

Reiser som før

Norwegian lå fortsatt nede med brukket rykk og slet for å overleve, mens Flyr hadde dukket opp som et nytt selskap som Wizz Air uansett måtte regne å bryne seg på når det kom i gang.

Men, Norwegian overlevde og etter at Wizz Air trakk seg ut har vaksinasjonen skutt fart og reisebestemmelsene fjernet. Nå reiser nordmenn uten reguleringer innen Norge, og passasjertallet har vokst uke for uke.

Forrige uke lå innenrikstallene bare 15 prosent under tilsvarende periode før pandemien, i 2019.

Denne oppturen gikk Wizz Air glipp av, og en konklusjon kan derfor være at Wizz Air var for raske med å trekke seg ut av Norge.

– Nei, mener flyanalytiker Elnæs:

«Kom ikke i gang»

– Wizz Air kom aldri godt nok i gang på norsk innenriks. Og når Norwegian kom ut av rekonstruksjonen med 20 i finansiell stil i slutten av mai var momentet til Wizz Air tatt ut. Derfor valgte det ungarske ultra lavpris flyselskapet seg ut av norsk innenriks på rekordtid. Alt tatt i betraktning tror jeg Wizz Air gjorde rett i å trekke seg ut av norsk innenriks for heller å sette flykapasiteten inn i det italienske markedet, sier Elnæs.

I ettertid har selskapets ledelse sagt at selskapet trakk seg ut av Norge fordi ikke så noen mulighet for å bli behandlet likt med Norwegian, SAS og Flyr. Derfor valgte det å flytte satsingen sin til markeder som var mer lønnsomme.