Fire favoritt-land når flyreisene tar seg opp i høst

Avinor og SAS tror på økt reiseaktivitet utover høsten, og at den vil toppe seg i høstferien. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er fremdeles knyttet stor usikkerhet til etterspørselen etter flyreiser i tiden fremover. Sommeren har betydd et løft i salget av billetter, og hos Avinor tror man at det kan komme en topp når skolens høstferie begynner.

Gaute S. Riise er direktør for trafikkutvikling i Avinor og er klar på at det er ferie- og fritidsmarkedet som vil løsne først og som kommer til å sørge for trafikkveksten fremover.

– Med stadig økende vaksineringsgrad utover høsten, forventer vi en topp i utenlandstrafikken rundt høstferien i starten av oktober. Dette fordi ferie- og fritidsmarkedet vil være det som raskest kommer tilbake, sier Riise til flysmart24.

Til høsten

Hos SAS sier pressesjef John Eckhoff at selskapet har hatt god trafikkvekst innenriks i sommer, og at trafikken til utlandet vokser de nærmeste månedene.

Det er fire populære reisemål som peker seg ut:

– Ja, vi har godt med bestillinger til utlandet nå på sensommeren og utover høsten. Vi opplevde god pågang i forbindelse med lettelsene tidligere i sommer, og så er det noe mer dempet interesse nå. Det er positive bookingtall mot høsten og denne trenden fortsetter, sier Eckhoff til flysmart24.

Til Sør-Europa

Selskapet skal fly de fleste av sine nåværende 180 direkteruter også i høst.

– Det er primært varmere strøk som lokker. Da snakker vi altså om Spania, Italia, Hellas og Kroatia, sier han.

De ferskeste trafikktallene som Avinor la frem denne uken, forteller imidlertid at det ennå er lang frem til de nivåene vi hadde før korona-pandemien lammet så å si all luftfart i mars i fjor.

Tallene uke for uke ligger riktignok foran fjoråret, som var et katastrofeår for luftfarten i Norge. Men i forhold til det siste hele normale året, 2019, ligger vi nå totalt sett på rundt 50 prosent av den trafikken vi hadde for to år siden.

Åtte av ti borte

For innlandstrafikken ser situasjonen lysere ut. Her har det hjulpet at mange har feriert i Norge også dette året, i tillegg til at det har kommet et nytt flyselskap inn i konkurransen – Flyr. Totalt sett ligger innenrikstrafikken bare 15 prosent bak tilsvarende periode i 2019.

For utlandet er situasjonen derimot atskillig tyngre, med en nedgang som fortsatt er på 80 prosent i forhold til 2019. Det vil si at åtte av ti reisende har forsvunnet.

Mange flyselskap har derfor justert ned eller pauset sine ruteprogrammer på Norge, og er fremdeles langt fra det nivået som de hadde før pandemien slo til.

Ta lenger tid

Riise tror også at de oversjøiske rutene til USA og Asia vil ta lengre tid å få tilbake:

– De oversjøiske markedene, spesielt mot Asia vil nok fortsatt henge etter. Senere vaksinering og relativt strenge grenseregimer vil nok fortsette å sette preg her utover i 2022, mener han.

En pekepinn i så måte er det nye norske langdistanseselskapet, Norse Atlantic Airways. Det har nå signalisert at det kanskje ikke starter sine langruter til nyttår, som planlagt, men venter til mars/april.

Reiserestriksjoner som følge av oppblomstringen av det nye delta-viruset i mange land, har ført til at restriksjonene blir forlenget og dermed fjerner for mye av markedet til at det blir mulig med oppstart som planlagt.