Satser nytt – ny aktør holder selskapet unna Norge

Finnair er på full fart inn med langruter fra Sverige. Flyekspert tror det er lite sannsynlig med satsing i Norge. Foto: Shutterstock

Det nasjonale finske flyselskapet Finnair er for nordmenn flest ensbetydende med flyreiser mot øst, som har vært en bevisst satsing for selskapet i mange år. Nå dukker Finnair imidlertid opp også for USA-reiser.

Selskapet har overrasket flymarkedet denne uken med å øke satsingen på Nord-Amerika. Det kommer nye ruter – ikke fra Helsingfors som er selskapets hovedbase – men fra Stockholm.

En flyanalytiker tror ikke denne satsingen vil spre seg til Norge og Oslo, dels fordi det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways allerede er i gang med å forberede sin satsing spesielt til USA fra bl.a. Gardermoen.

Ypper seg

– Jeg tror det et lite sannsynlig at Finnair kommer med long haul-ruter fra Oslo Lufthavn, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til flysmart24.

Det finske selskapet offentliggjorde for noen uker siden at det ville satse utenfor sitt hjemmemarkedet i Finland med ruter til USA.

Selskapet gikk da ut med sine planer om å satse også fra Stockholm til Nord-Amerika, i direkte konkurranse med SAS. Det dreide seg om rute til Miami, tillegg til Thailand.

Kjos-satsingen

Nå har selskapet kommet med en oppdatering, og legger inn enda flere ruter fra Arlanda. Det gjelder nye ruter til de populære reisemålene til New York og Los Angeles.

Dette gjør Finnair til det største langrute-selskapet på Sveriges hovedflyplass, på bekostning av SAS.

Elnæs tror ikke vi vil få se at Finnair satser i Norge verken mot øst eller vest, og mener at noe av forklaringen er satsingen som bl.a. Norwegian-gründer Bjørn Kjos står bak i det nye flyselskapet Norse Atlantic. Det er Bjørn Tore Larsen som er grunnlegger, administrerende direktør og største eier i Norse. 

– Her «lurer» Norse Atlantic Airways i bakgrunnen med oppstart i 2022 og Finnair har ikke like godt grep i det norske markedet på ruter til Nord-Amerika som i Sverige, sier Elnæs.

Hovedsatsing

– SAS fokuserer mest på langdistanse fra København. Dermed åpner det seg muligheter for Finnair i det svenske markedet. Om Oslo Lufthavn er neste på listen til Finnair tviler jeg på, sier Elnæs.

Han tror mye av årsaken til den økte Finnair-satsingen i Sverige er å finne i det faktum at mye av trafikken til Asia har opphørt som følge av pandemien. Denne trafikken er ellers Finnairs hovedsatsing.

Norse Atlantic Airways har varslet langrutesatsing fra bl.a. Oslo i løpet av første halvår neste år. Det gjelder ruter til bl.a. New York, Los Angeles og Fort Lauderdale i Florida.

Usannsynlig med Asia-ruter

Elnæs tror også det er lite trolig at Finnair vil satse på ruter østover fra Oslo Lufthavn heller:

– Ja, jeg tror det er usannsynlig at vi får se Finnair-ruter til Asia. Det finske flyselskapet kan ikke benytte seg av sine Sibir-korridor rettigheter på ruter fra Norge. Da er det i utgangspunktet bare Thailand-ruter igjen av interesse og der er konkurransen beinhard fra Midt-Østens flyselskap og Thai Airways når det kommer tilbake i 2022, sier Elnæs.

Sibir-korridoren er den korteste og raskeste vei mellom Europa og Asia, og her har for tiden bare SAS lov til å fly, ifølge avtale mellom Russland og de skandinaviske regjeringer.