Klaget over uklare regler – fikk bonuspoengene tilbake

SAS må betale tilbake tusenvis av bonuspoeng til kunde etter sak i flyklagenemnda. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Mannen reiste innen Norge med SAS og betalte billetten med bonuspoeng. Da han ble nødt til å endre deler av reisen, mistet han tusenvis av poeng. Men det var bare inntil flyklagenemnda hadde sagt sitt om SAS’ håndtering av saken.

Mannen reiste fra Oslo til Harstad/Narvik lufthavn, i dagligtale omtalt som Evenes.

Han skulle tur/retur med SAS, og hadde lagt ut 10 000 bonuspoeng for billetten.

Ville endre

Det var da mannen ville endre returen at problemene oppsto. På SAS’ medlemssider står det nemlig at billetten kan endres inntil 24 timer før avgang.

Dette ville mannen benytte seg av, men da satte SAS foten ned.

Selskapet mente at det går tydelig frem av vilkårene at endringen av bonusbilletter er mulig kun før første reise hadde startet. Når reisen var i gang, kunne ikke returen endres.

Klager måtte kjøpe ny billett, og krevde refusjon av den tapte returreisen i form av 6 000 bonuspoeng.

SAS sa nei

Mannen var misfornøyd med måten SAS håndterte saken på, og mente regelverket i beste fall var uklart. Han mente SAS’ informasjon på selskapets nettsider var svært misvisende.

Han mente at retten til endring også måtte omfatte den andre del av reisen.

Han krevde derfor at full refusjon av den tapte returreisen, men SAS sa blankt nei.

Selskapet viste til at det i vilkårene står at «poeng ikke kan overføres tilbake etter at en aktivitet er begynt, og en returreise kan ikke ombookes eller refunderes.»

Gikk videre med saken

Da klaget han saken inn for Flyklagenemnda, der et flertall gir mannen fullt medhold.

Flertallet, lederen og forbrukerrepresentantene, sa seg enig med klageren om at avtalen til SAS er uklar. Nemnda viser til at det på den ene siden står at en returreise ikke kan ombookes eller refunderes.

Den viser imidlertid også at det på hjemmesiden til SAS også står at: – Ja, du kan endre en bonusreise opptil 24 timer før avgang.

Nemnda mener at dette kan forstås slik at at reisen kan endres opptil 24 timer før utreisen og opptil 24 timer før returen.

SAS gir seg

Flertallet mente de at det er SAS, som både forfatter av vilkårene og den profesjonelle part, som er ansvarlig for denne uklarheten.

Derfor har nemnda landet på et vedtak der den mener at SAS bør refundere 6 000 poeng til mannen.

Det vil SAS gjøre, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24:

– Vi retter oss alltid etter vedtakene i nemnda, så også i denne saken. Vi noterer at nemnda avga sin avgjørelse under dissens, og er av den oppfatning at vilkårene er klare, sier Eckhoff.