Høy passasjer fløy først – så ville han ha pengene tilbake

Den reisende gjennomførte flyturen med Norwegian først. Så klaget han og ville ha alle pengene tilbake. Foto: Norwegian

Norwegian-passasjeren var så høy at han kjøpe seg sete med ekstra benplass. Da det oppsto en situasjon i flyet, fikk han ikke den plassen han hadde betalt for.

Han gjennomførte likevel turen. Etterpå ville han ha alle billettpengene tilbake.

Ikke aktuelt, sa Norwegian. Nå har flyklagenemnda gitt selskapet medhold. Den mener at bordet er fanget: Det er ikke mulig å kreve pengene tilbake for en flytur man tross alt har gjennomført.

Er høy person

Det var en far og hans sønn som sto bak klagen. Den skrev seg fra en flytur med Norwegian til Antalya på den tyrkiske riviera sist sommer.

På grunn av sønnens høyde, hadde de bestilt og betalt for sete på første rad: Der er benplassen er større enn ellers i flyet, og det er noe man må betale ekstra for. Det gjorde de, og la ut 500 kroner for de to plassene.

Da de kom om bord, viste det seg imidlertid at setene deres var opptatt av noen andre passasjerer.

Anvist av ansatte

De forklarte at de hadde fått beskjed fra de kabinansatte om at de kunne sitte på de to setene som mannen og sønnen hadde bestilt.

Dessuten var deres opprinnelige seter opptatt av noen andre igjen.

Norwegian har i etterkant forklart at det hadde skjedd et flybytte på den aktuelle dagen, og at det var en rullestolbruker som hadde fått tildelt de setene mannen og sønnen hadde betalt for.

Fullbooket

Norwegian har skrevet til de to passasjerene og beklaget situasjonen:

– Siden flyet var nesten fullbooket, var det vanskelig for vårt mannskap å finne ledige seter i sittegruppen du hadde betalt for. De eneste ledige plassene var bakerst, og vårt mannskap var takknemlig for at du gikk med på å flytte for
å løse problemet, skrev Norwegian.

De refunderte samtidig beløpet på 500 kroner som de hadde betalt for sine seter på rad 1, fordi de ikke fikk sitte der de hadde bestilt plass.

Godtok ikke

Mannen og hans sønn gjennomførte reisen til Antalya, og fikk tilbud om å disponere tre ledige seter helt bakerst i flyet. Dette aksepterte de, og gjennomførte flyturen som planlagt.

Etterpå klaget faren først til Norwegian og senere til flyklagenemnda, og ville ha alle pengene – 3000 kroner – tilbake fordi han og sønnen ikke fikk sitte på setene foran i flyet.

Dette kravet er avvist av begge instansene. Flyklagenemnda mener at de to ikke kan foreta en flyvning, og så kreve pengene tilbake når de tross alt har gjennomført flyreisen.