Thai Airways: Det kan ta tid å få i gang Oslo-ruten igjen

Thai er blant de få selskapene som ikke har gjenopprettet trafikken på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Et av de flyselskapene som ennå ikke har kommet i gang med sin Oslo-rute etter pandemien er thailandske Thai Airways. Det vil fortsatt ta en stund før selskapet kan gjenoppta sin rute mellom Bangkok og Oslo.

Mens Thai har kommet i gang igjen med avganger både fra København og Stockholm, må reisende fra Norge trolig vente til neste år med å se selskapet tilbake på Gardermoen.

– Det er ennå uklart når vi klarer å få ruten tilbake, men jeg har vanskelig for å se at det kan skje i år, sier Thai Airways’ salgssjef for Skandinavia, Ulrik Gylstorff, til flysmart24.

Sterkt savnet

Thai var før pandemien et fast og stabilt innslag og en populær langrute-aktør. I den travleste tiden på året var det avganger hver dag.

Mange norske Thailand-farere brukte selskapets non-stop forbindelse mellom Oslo Lufthavn og Bangkok-flyplassen Suvarnabhumi fast når de skulle på ferieturer, både til Thailand men også til andre destinasjoner i øst.

Pandemien fjernet ikke bare kundegrunnlaget, men sendte Thai Airways i bakken økonomisk. Nå har Thailand-turismen tatt seg opp, restriksjonene har blitt færre, og Thai er i en rekonstruksjon og i ferd med å gjenvinne driftsgrunnlaget.

Oslo en av tre

Det har gjort at selskapet er i gang fra København og Stockholm, men ikke fra Oslo.

Gylstorff viser til at hele selskapet fremdeles er inne i en prosess for å legge nytt grunnlag for selskapets fremtid økonomisk, og at det er denne prosessen i Thai Airways som er den viktigste faktoren for når ruten kan komme tilbake.

– Det jeg kan si er at Oslo er en av tre flyplasser i Europa som vi ennå ikke er tilbake på etter pandemien, og som vil være prioritert å komme få i gang trafikk på igjen, sier Gylstorff.

Han sier at det er rekonstruksjonen, og markedet fremover, som vil avgjøre når Bangkok-ruten er tilbake:

Oktober mest sannsynlig

– Vi vet ikke hvordan verden ser ut neste år. Derfor tør jeg ikke si noe mer konkret enn at jeg tror vi ser Thai i Oslo neste år. Det kan skje tidlig neste år, og det kan skje til sommerprogrammets start. Det er likevel kanskje mest sannsynlig at en ny start skjer til vinterprogrammet i slutten av oktober, sier Gylstorff.

Han sier at et av de viktige målene for Thai er å komme tilbake til en rutesituasjon slik den var i Skandinavia før pandemien.

Daglig fra København

– Vi får daglige avganger fra København fra 1. juli, nå i sommer, og satser også på å komme opp på samme frekvens fra Stockholm etter hvert, sier Gylstorff.

Han sier at Thai, på sin Oslo-rute, ikke bare har et godt og stabilt passasjergrunnlag store deler av året.

Selskapet satset i tillegg på et fraktmarked av norsk sjømat. Det vil bli enda viktigere når ruten kommer i gang igjen.

Gode inntekter

Fraktmarkedet har vokst kraftig under pandemien, og flyselskapenes inntekter har kommet opp på et nivå som har gjort denne virksomheten langt mer lønnsom enn før.

Gylstorff sier at Thai kun har én ansatt igjen i Oslo for å ivareta selskapets interesser.

Selskapets hovedkontor har imidlertid også hatt kontakt med Oslo Lufthavn for å legge grunnlaget for å gjenoppta virksomheten på Norges hovedflyplass.