Den nye maskinen kan redusere stresset på flyplassen

Den er ikke stor, den nye flyautomaten som fins på Flytoget. Den heter Flytag og kan spare reisende for tid på flyplassen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flytoget og Vy driver en stille, men intens kamp om reisende fra Oslo og til og fra Oslo Lufthavn. Prisen er avgjørende for mange, men også tilbudet om bord.

En flyautomat som Flytoget har fått installert om bord på sine avganger, har i så måte vist seg å bli litt av en suksess:

– Ja,  Flytag har vært en suksess fra første stund og er veldig populært blant både reisende og ansatte, sier direktør kommunikasjon og bærekraft i Flytoget, Ida Marie Fottland til flysmart24.

Rett i innsjekk

Med den lille maskinen, som er plassert like ved bagasjehyllene ved utgangsdørene, gjør at prosessen på flyplassen kan gå kjappere.

Maskinen heter Flytag, og skal finnes én i hver vogn. Det dreier seg rett og slett en miniutgave av de automatene man finner på alle flyplasser.

Med Flytag må du riktig nok sjekke inn på forhånd. Nå den jobben er gjort er printing av bagasjelapper noe reisende kan gjøre underveis til Gardermoen ved å skanne boardingkortet.

30 000 bagasjelapper

Når reisende har sjekket inn, skrevet ut bagasjelapper og festet til koffertene, er det bare å ta strake veien til innsjekk eller bagasjeautomat på flyplassen.

Publikum har tatt imot tilbudet med stor interesse:

– Siden oppstarten i høst har det blitt skrevet ut nesten 30 000 Flytags. Rundt 10 prosent av våre reisende har allerede bruket tjenesten. Dette er over all forventning. For vi vet at det tar tid å endre vaner så vi er positivt overrasket over at responsen har vært så god så tidlig. Det lover veldig bra, sier Fottland.

Mer fritidsbruk

Flytoget ser at bruken av Flytag er økende fra uke til uke:

– Når det gjelder hvem som bruker tilbudet så er det ingen spesielle kundegrupper, snarere ser vi at Flytag faller i smak blant reisende i alle aldre.  Men vi har registrert at bruken øker i forbindelse med typiske ferietidspunkt. Det er jo naturlig fordi flere av disse reisende har bagasje. Både kjennskapen til og bruken av Flytag øker nå fra uke til uke. Det er veldig gøy å følge med på, sier Fottland.

Lover flere nyheter

Hun sier at Flytoget arbeider med nye tilbud for å spisse produktet selskapet leverer til sine passasjerer. Her vil hun holde kortene litt tett til brystet inntil videre:

– Vi jobber alltid med nye prosjekter som kan gjøre reisen enda enklere, og har brukt tiden med færre kunder godt for å sikre at vi er klare for tilbakevendingen som nå kommer. Vi nærmer oss en mulig pilotfase for et nytt slikt prosjekt men det kan jeg ikke fortelle noe om ennå, sier Fottland.