Kansellerer ikke: – Nye fly trenger mindre vedlikehold

De nye Airbus A320-flyene til SAS trenger mindre vedlikehold enn de eldre Boeing 737-flyene, mener selskapet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Streiken blant flyteknikerne fortsetter og fra natt til søndag er det også fare for at den blir kraftig utvidet. Det vil skje dersom arbeidsgivernes varsel om lockout settes i verk.

I dagene etter at konflikten brøt ut, natt til sist lørdag, har flyselskapene måttet kansellere flyvninger som følge av at flyene ikke får det lovpålagte vedlikeholdet.

De som har fulgt situasjonen, har imidlertid kunnet legge merke til at det kun er Norwegian og Widerøe som må kansellere flyvinger på grunn av streiken.

SAS går fri

Torsdag har Norwegian meldt ut at selskapet kansellerer 12 flyvninger, mens Widerøe har avlyst fire flyvinger.

Selv om dette er et svært lite antall i forhold til den totale trafikken på flere hundre avganger for disse selskapene hver daglig, ser SAS tilsynelatende ut til å ha gått fri for å måtte avlyse på grunn av den stadig fastlåste tekniker-konflikten.

Ny flyflåte

Dette bekrefter pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, overfor flysmart24:

– Det er riktig at SAS så langt ikke har trengt å kansellere som følge av flyteknikerstreiken, sier hun.

SAS har riktig nok kansellert noen avganger, men dette ifølge selskapet ikke som følge av streiken.

Sund forklarer bakgrunnen slik:

– SAS har en av Europas nyeste flyflåter, med bl.a. Airbus A320. Disse trenger naturligvis mye mindre vedlikehold enn de Boeing 737-flyene de erstatter, sier Sund.

Vanlig vedlikehold

Hun understreker at SAS-flyene gjennomgår det vanlige ettersynet som ellers i en tid da tekniker-kapasiteten er redusert:

–  Ja, det planlagte vedlikeholdet foregår i henhold til fastlagte planer, mens det ikke-planlagte vedlikeholdet vil påvirke etter hvert som flyene trenger tilsyn i det daglige. Det er færre teknikere på vakt, slik at vedlikehold tar lengre tid, men så langt klarer vi avvikle trafikken, sier hun.

I tillegg mener SAS at selskapet gjennom planlegging og operative grep minimerer mulighetene for at vedlikehold, ettersyn og kontroll påvirker flyvninger. I selskapet mener man så langt å ha lykkes godt med å skjerme de trafikkmessige konsekvensene.

Kan gå mot løsning

Det hører med i dette bildet også at SAS har tatt ned kapasiteten noe foran sommeren, i forhold til det som var planen.

Det er nå en viss bevegelse i konflikten.

Partene skal møtes til ny mekling klokken 15 torsdag ettermiddag. Dersom de ikke kommer til enighet med NHO Luftfart innen natt til søndag, blir lockouten iverksatt.

Det innebærer i så fall full stans i alt vedlikehold av flyene til disse selskapene, som etter hvert må tas ut av trafikk. Det vil igjen føre til et raskt voksende antall kanselleringer.

PS: Konflikten omfatter ikke de norske flyselskapene Flyr og Norse Atlantic Airways. Disse har teknikere som ikke er omfattet ev den overenskomsten det nå er strid om. Avgangene til disse to selskapene vil derfor gå som normalt.