Passasjerene strømmer til Flyr – setter ny rekord

Stadig fullere fly for Flyr. Nå setter selskapet nok en rekord, og venter enda bedre tall for juli måned. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske flyselskapet Flyr har virkelig fått luft under vingene. Forrige måned hadde selskapet betalende passasjerer i åtte av ti seter. Og det var før SAS-streiken ble iverksatt.

Pilotkonflikten har ført til at enda flere passasjerer har strømmet til Flyr, og som vil sikre fortsatt gode passasjertall:

– Vi har over lengre tid sett en sterk trend i trafikken, særlig etter starten av skoleferien, og vi har mange utsolgte flyvninger i sommermånedene, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr, i en melding torsdag morgen.

Mange nye bestillinger

Hun sier at juni ble like bra som forventet, og at selskapet også nå kan se at også juli blir en god måned med høye passasjertall.

Selskapet hadde i utgangspunktet svært godt salg på sine ruter. Etter at SAS-streiken brøt ut for noen dager siden, har tilgangen på nye kunder vært enorm.

– Vi så salget øke med 10 gangeren umiddelbart etter streiken ble annonsert. Det var nok en ketchupeffekt, men vi så dagen etter at salget fortsatt var 2-3 ganger så høyt salg som vanlig, sa kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr til flysmart24 tirsdag.

Venter flere fly

Flyr hadde i juni totalt 203 200 gjester, som Flyr omtaler passasjerene som. Det er ny bestenotering for det ett år gamle selskapet.

Det innebærer en økning på 36 prosent sammenlignet med mai. Fyllingsgraden ble på 78,8 prosent. Det tallet forteller hvor stor andel av de tilbudte setene denne måneden som har blitt solgt.

Dette er en sterk forbedring fra de foregående månedene, og forteller at Flyr fyller opp flyene stadig bedre.

Har satset hardt

Selskapet har nå 10 fly i drift, og venter to fabrikknye Boeing 737 8 Max-fly senere på sommeren.

Som flysmart24 tidligere har skrevet satset Flyr friskt på over 20 nye ruter denne sommeren, mange av de til de populære feriedestinasjonene langs kysten av Middelhavet.

Den satsingen viser seg nå å gi resultatet:

– Vi har mange fulle fly til de populære feriedestinasjonene. Selskapet merket en sterk økning i trafikken etter starten av skoleferien, sier Wikstrøm Frislid.