Satser på Jumbojet til den norske feriefavoritten

Det er skikkelige dimensjoner over Syden-flyene til Lufthansa i vår. Selskapet gjentar suksessen med å sette inn Boeing 747 Jumbojet i flyvningene til og fra Mallorca. Foto: Lufthansa

Alt tyder på at den spanske ferieøya Mallorca kommer til å bli feriefavoritten for nordmenn som skal på Syden-tur i sommer. Selv om prisene har steget kraftig, vil ferierende også fra andre europeiske land strømme til Palma.

Det har nesten blitt en tradisjon for det tyske nasjonale flyselskapet, Lufthansa, å sette opp en del avganger med et skikkelig langdistansefly for å dekke behovet for transport til denne øya.

Så også i år. Lufthansa stiller et Boeing 747 Jumbojet til disposisjon for solturistene. De som er villig til å betale for det, skal dermed kunne sikre seg en ekstra komfortabel feriereise.

Har blitt en tradisjon

Det er det flere enn bare tyskere som har fått med seg:

– De siste somrene dette har vært et tilbud har vi tatt med oss passasjerer fra hele Europa som ønsket å oppleve en wide body-flyging i denne populære flytypen, sier pressetalsmann i Lufthansa, Boris Ogursky, til flysmart24.

Flyvningene skal foregå fra Frankfurt til flyplassen i Palma de Mallorca fire søndager i april.

Frankfurt er som knutepunkt et velegnet utgangspunkt for nordmenn som måtte ønske seg en Jumbo-opplevelse som krydder på ferieturen.

Andre størrelser

Dette er tredje året på rad at Lufthansa gjør dette «Mallorca-stuntet» som har vært omtalt i flysmart24 og som har vist seg å ha vært svært så populært.

Vanligvis er det fly av typen Airbus A320 som opererer på denne strekningen, kort- og mellomdistansefly.

Men når det blir søndag og april dukker opp, blir det litt andre dimensjoner over passasjerkapasiteten. Da setter Lufthansa inn Boeing 747-400 eller den noe større Boeing 747-800 fly i transporten.

– Hvilke av de to flytypene som nøyaktig vil bli brukt er ennå ikke endelig fastsatt, sier Ogursky.

Verdens mest populære

Flytypen er kjent for den typiske kulen på flykroppen foran. Den ble en superhit fra det øyeblikk den lansert for 50 år siden.

Når flytypen settes inn i Syden-trafikken skvetter kapasiteten opp fra under 200 seter med ytterligere 150 seter seter, fordelt på tre og fire klasser, avhengig av flytypevalget. Da vil valget være å reise på first class, business class, premium economy og economy.

Opplevelsen vil være overkommelig prismessig.

Enkeltbillettene fra Frankfurt til Palma ligger i prisklassen fra rundt 1 500 norske kroner per person i økonomi, og til 4 500 kroner for business-seter.

Flyene er satt inn på følgende datoer: 2., 9., 16. og 23. april.

Siste fly ut

Lufthansa er et av de svært få flyselskap som fortsatt har flytypen Boeing 747 i sin flåte. Flytypen har vært på vei ut av luftfarten i lang tid nå, og har overlevd såpass lenge takket være egnetheten som fraktfly.

Men nå er det slutt for det som en gang var verdens største passasjerfly.

Aller siste utgave av Jumbojeten ble levert fra flyfabrikken i Seattle i begynnelsen av året, til fraktselskapet Atlas Airlines.

Dette er en flytype som normalt bare brukes på de lange, interkontinentale rutene men som på noen avganger i april skal brukes på kortruter av bare et par timers varighet.

Benytte sjansen

Lufthansa har i forbindelse med utvidelsen og fornyelsen av langdistanse-flyparken sagt at selskapet kommer til å fase ut Boeing 747-400 flyene sine.

Når dette vil skje, er ennå ikke klart. Da vil den litt lengre versjonen, 747-800, være siste Jumbo-utgave tilbake hos Lufthansa.

De som ønsker å fly med Jumbojeten før det er helt slutt, gjør derfor lurt i å benytte sjansen mens tilbudet ennå er åpent.