Øker satsingen – enda flere avganger fra Gardermoen

Qatar Airways vil satse enda mer på det norske markedet, og øker antall ukentlige frekvenser. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Qatar Airways har stor sto på det norske markedet. Selskapet har i årevis operert sin rute mellom sin hjemmeflyplass i Doha og Oslo Lufthavn.

Som flysmart24 skrev for en tid tilbake gikk selskapet ut med nyheten om at det fra vinterprogrammets start ville øke antall rundturer mellom de to byene til 12 i uken.

Nå melder Qatar ifølge Aerorutes at det ikke stanser der. Det varslet fredag nettverksendringer og øker aktiviteten en rekke steder i Europa.

Det gjelder også Oslo, der selskapet øker med ytterligere to avganger – til 14 – slik at det mest trolig blir to avganger hver eneste dag gjennom hele uken.

Positive flynyheter

De økte frekvensene vil komme fra 1. januar. Ifølge nettstedet skal selskapet bruke Boeing 787 Dreamliner 8/9 på ruten.

Doha-ruten er et alternativ som mange nordmenn bruker på bl.a. feriereiser til Thailand.

Dette er en av flere positive nyheter for nordmenn som reiser østover på jobb og ferie.

Siste uke har det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways meldt at det skal starte direkterute Oslo – Bangkok fra 2. november. Ruten skal flys to ganger i uken.

I tillegg har SAS varslet åpning av Bangkok-rute, da fra København. Den starter fra 28. oktober, og skal flys tre ganger i uken.

Viktig frakt-inntekter

I tillegg til å drive persontrafikk, har Qatar også satset på cargoruter som først og fremst opereres i fraktmarkedet for norsk sjømat. Det har som kjent blitt en stor eksportartikkel.

Denne frakten ligger også i bunnen for andre flyselskapers beregninger av lønnsomheten for en rute til og fra Norge.

Uten frakten av sjømaten som tilleggsinntekt, ville vi trolig hatt færre langruter på Gardermoen enn i dag.

Midtøsten-selskapet har vært en sentral aktør på langdistanse-ruter fra Oslo Lufthavn i mange år. Ruten mellom Gardermoen og Doha har vært operert siden 2011.