Fikk full erstatning og billettrefusjon – de ville ha mer

Det ble ikke noen tur til Athen på nordmennene. Da startet krav om penger. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da Norwegian-flyet ble innstilt og reisen ikke kunne gå som planlagt, fikk det norske reisefølget 9 000 kroner i erstatning fra flyselskapet – pluss alle billettpengene tilbake.

Det var de ikke fornøyd med.

De satte frem krav om også å få dekket andre utgifter som de ble påført som en følge av innstillingen.

Avlyst samme dag

Det sa Norwegian nei til og saken har nå vært til behandling i Transportklagenemnda – Fly. Her delte nemnda seg da den skulle ta stilling i saken.

Flyturen som gikk i vasken skulle ha gått fra Bergen, via Stockholm til Athen i 2. juli i fjor.

Bare knapt en time før avgang Bergen – Stockholm fikk de beskjed fra Norwegian om at flyvningen var kansellert, og det av operasjonelle årsaker. Som regel betyr det mangel på fly.

De fikk tilbud om å bli flyttet over til en avgang tre dager senere, og samme rute. Dette takket de imidlertid nei til.

Hotell og fergebilletter

De to fikk derfor tilbakebetalt hele beløpet de hadde betalt for flybillettene.

Dessuten, siden kanselleringen var et forhold som Norwegian selv innrømmet å være ansvarlig for, fikk de i tillegg utbetalt 400 euro hver i EU-kompensasjon i tillegg. Det utgjør med dagens kurs 9 300 kroner.

Men, de reisende var ikke fornøyd med dette. De la også frem krav om å få dekket bestilte hotell og fergebilletter for over 16 000 kroner. Disse kunne de ikke bruke siden de ikke kom seg til Hellas etter planen.

Norwegian avviste kravet og mente at EUs bestemmelser om kompensasjon ikke omfatter krav om at flyselskap skal refundere eventuelle forhåndsbetalte tjenester som følge av forsinkelse eller kansellering.

Slik ble utfallet

Det var flyklagenemnda enig i, men delte seg likevel i et mindretall og et flertall.

Mindretallet, forbrukerrepresentantene, mente at de to har krav på dekning av tapet fordi de ikke fikk reist og dermed ikke fikk nyttiggjort seg av hotelloppholdet og ferjebillettene.

Det fikk ingen betydning.

For nemndas flertall – bransjens folk og nemnda leder – mente at et flyselskap ikke er ansvarlig for utgifter til hotell og ferge som passasjeren ikke kan nyttiggjøre seg på grunn av en forsinkelse eller kansellering.

Kun flybillett

– Slike utgifter er det ikke grunnlag for å kreve dekket etter EU-forordningen. Flyselskapet kan likevel være erstatningsansvarlig på annet grunnlag, men flertallet mener at et slikt tap ikke er påregnelig for flyselskapet når klager har kjøpt en ren flybillett. Flertallet kan derfor ikke se at det foreligger rettslig grunnlag for å pålegge flyselskapene erstatningsansvar i et slikt tilfelle, mente flertallet.

Slik nemnda formulerer seg ville utfallet derfor vært et helt annet hvis de to reisende også hadde kjøpt hotellopphold gjennom Norwegian.