SAS premierer reisende som endrer flyvanene sine

SAS belønner de som tar grønne flyvalg, i et nytt bonustilbud for de reisende. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Luftfarten er inne i en prosess der mye er konsentrert om å redusere klimaavtrykket. Nå har SAS lagt om deler av sitt bonusprogram som en del av denne prosessen.

Selskapets bonusprogram, Euro Bonus, er et av de kraftigste markedsredskapene noen bedrift i Skandinavia har.

Derfor bruker SAS det nå offensivt for å få passasjerene til å foreta mer miljøvennlige reisevalg, og lover i retur premiering i form av bonuspoeng og medlemsfordeler.

Grønne reisevalg

Det nye produktet heter Conscious Traveler – bevisst reisende.

Det premierer de som tar 10 bestemte, grønne reisevalg i løpet av et år. For hvert valg rykker man nærmere en lovet premiering, gå det frem av informasjon som er sendt bonus-medlemmene.

De valgene det dreier seg om å ta er blant annet å se en video SAS har laget om bærekraftig drivstoff. Dessuten kjøpe billetter der en del av summen går til innkjøp av biodrivstoff eller å donere bonuspoeng til en veldedig organisasjon.

Gå hele veien

For å oppnå hovedpremien, som er 5 000 statuspoeng i Euro Bonus, må man altså gå hele veien på 10 valg i løpet av et år.

SAS understreker at Conscious Traveler-programmet ikke vil påvirke medlemmets status, og at det er et eget bonusprogram fra Euro Bonus med fokus på bærekraft.