Dette møtte reisende fra USA på Gardermoen: – En skam

Slik var amerikanernes første møte med Norges hovedflyplass - et berg av søppel. Nå beklager Avinor. Foto: Privat/Knut-Erik Mikalsen

Da flere hundre passasjerer ankom Oslo Lufthavn etter syv timer i luften fra New York, ble de møtt av et syn som fikk en av de norske ansatte om bord til å slå alarm.

Rett etter at de amerikanske turistene hadde forlatt SAS-flyet tråkket de rett opp i flere søppelkasser som fløt over av brusbokser, flasker og gamle matrester.

– Jeg ble skamfull da jeg så dette, forteller en ansatt i selskapet til flysmart24.

Dårligere renhold

Den flyansatte sier at passasjerenes møte med Oslo Lufthavn var skremmende og gjorde ham skamfull på Norges hovedflyplass sin vegne.

Han sier at han dessverre mener det de reisende på denne dagens rute SK 908 fikk oppleve, ikke var noe engangstilfelle på flyplassen.

– Renholdet på Oslo Lufthavn har etter min mening absolutt blitt dårligere det siste året.

Udelikat møte

Den ansatte reagerer sterkt på det udelikate møtet med landets hovedflyplass.

Søppelkassene var åpenbart fulle. Derfor hadde reisende måttet plassere søppelet sitt oppå søppelkassene: Der var det åpenbart ikke mer plass, for resten hadde havnet på gulvet.

Han fisket frem mobilen og tok bilder av søppelberget på non-Schengen ankomst.

«Det er en skam»

Det ble da sendt en klage til Avior der det sto:

– Dette er hvordan Avinor ønsket passasjerer med SK 908 den 16. juni velkommen. Så trist… det er en skam, skriver vedkommende som selv er ansatt i et flyselskap.

Han ønsker ikke å stå frem med navn.

Beklager søppelberget

Etter at han sendte inn klagen, har han fått svar fra Avinors kundeservice som beklager søppelberget, og sier at flyplassen legger stor vekt på å ha et godt renhold.

Han får imidlertid beskjed om at neste gang han har noe å klage over, bør han bruke den lukkede plattformen på ansattes egen app for å melde fra om dette.

– De likte nok ikke at jeg sendte denne klagen via Avinors post, sier han.

Avinor: – Ser ikke bra ut

Markeds- og kommunikasjonssjef i Avinor, Cathrine Fuglesang Framholt, sier at det generelle renholdet på Gardermoen ikke har blitt redusert. Men:

– Dette ser ikke bra ut, og det er naturligvis ikke slik vi ønsker at de reisende skal oppleve flyplassen. Renholdet utføres som normalt. Men i disse dager, spesielt med så mange reisende, fylles avfallsbeholderne fort opp, sier Framholt.

Hun forteller at søppelbeholderne tømmes flere ganger daglig, og i tillegg ved ekstra behov.

– Vi setter pris på at ansatte som observerer fulle avfallsbeholdere, utilstrekkelig renhold eller annet, melder fra om dette umiddelbart for videre oppfølging med renholderne, sier Framholt.