Får neppe slikt tilbud på Gardermoen

Slik er utsikten fra Lufthansas nye terasse på flyplassen i Frankfurt. Foto: Lufthansa

Et av Europas største flyselskap, tyske Lufthansa, har nå gitt sine reisende et helt nytt tilbud. For noen uker siden åpnet Lufthansa en 138 kvadratmeter stor terrasse på taket på terminal 1 på flyplassen i Frankfurt.

Herfra har reisende utsikt over det yrende livet på en av Europas største flyplasser. Frankfurt er et av selskapets hovedknutepunkter, og har over 60 millioner reisende i året.

Mange flyplasser i Europa har gjort som i Frankfurt, og bygd utsiktspunkter slik at reisende skal få god utsikt over den hektiske aktiviteten som store deler av døgnet preger et knutepunkt:

Slik blir det ikke på Oslo Lufthavn:

-Vi har hatt det til vurdering men kom ikke lenger enn til idéstadiet, opplyser kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein i Avinor til flysmart24.no.

Takterrassen er bygd for reisende flest, derfor har Lufthansa pyntet det 138 kvadratmeter store området med planter og bygd opp behagelige sitteplasser og slik fått et område i friluft som svært mange passasjerer setter pris på.

Her kan de som er på reise ta seg en tur opp i det fri for å pleie jetlaget, se på det pulserende livet nede på flyplassen og beskue den heftige trafikken der fly tar av og lander ustanselig.

Det er også satt opp et teleskop som besøkende kan bruke gratis. Det vil også være en egen post på terrassen som gir informasjon om det som foregår på flyplassen til enhver tid.

Frankfurt er ikke alene flyplass som har takterrasse. For de som liker å se på fly er Amsterdam-lufthavnen Schiphol svært populær å besøke.

Også flyplassen i Las Palmas på Gran Canaria har takterrasse, i likhet ned flyplassen i Hamburg. Det er med andre ikke noe særfenomen med et slikt tilbud.

Takterrassen, som har kostet over 10 millioner kroner å bygge, holder åpent det meste av døgnet når det er trafikk på flyplassen.

Så, er det noen planer om å bygge en takterrasse på Oslo Lufthavn på Gardermoen?

-Ikke med det første, beklager Vangstein i Avinor:

-Det handler om plassering av en eventuelt terrasse og om å ha et godt tilbud opp mot de øvrige passasjerprosessene i terminalen. Vi har per i dag ikke funnet noen naturlige steder som kan være brukt til dette, og da har vi foreløpig ikke gått videre til skissebordet med dette, skriver han.