Vinduene på store passasjerfly er svært små. I noen flytyper er de så beskjedne i størrelse at det kan være vanskelig å se ut. Det er en helt bestemt årsak til at flyvinduene ikke er større.
I en artikkel i den danske avisen Ingeniøren, svarer en flyekspert på spørsmålet.
Der blir F16-testpilot Ole Torp spurt om hvorfor ikke vinduene for passasjerene kan være større, og peker bl.a. på at vinduene i cockpit er store.
Torp svarer slik:
-Det korte svaret er at når man begynner å skjære huller i flyet gjør man strukturen svakere. Og det blir verre jo større hullene er, og jo flere det er av dem, svarer Torp som jobber i det danske Flyvåbenet.
Han sier at når vinduene fremme i cockpit er større, er dette fordi de skal sikre flyverne best mulig arbeidsforhold og godt utsyn.
-Hos passasjerene er vinduene montert inn for at de skal kunne sitte og nyte utsikten, altså et litt annet fokus, sier Torp til bladet.
Han sier at det for flyets struktur hadde vært best om det ikke var vinduer i flyene i det hele tatt.
-Men, det ville nok ikke de reisende like, sier han.
Også hos flyfabrikken Boeing sier man at vinduene er små for å sikre strukturen i flykroppen.
-Dessuten gjør små åpninger skroget mer motstandsdyktig overfor turbulens og eventuelle harde landinger, sier Chantal Dorange som er kommunikasjonssjef i Boeing.
Han viser også til at trykket inne i kabinen er mye høyere enn utenfor, og mindre åpninger holder bedre når det høye innendørstrykket forsøker å «slippe ut.»