Likte ikke setene i flyet, krevde erstatning av SAS

Passasjeren likte ikke setene i USA-flyet som SAS hadde leid inn. Foto: SAS

SAS-passasjeren måtte fly til USA med et fly som ikke hadde SAS’ nyeste business klasse-kabin. Derfor krever vedkomende tusenvis av kroner i erstatning.

Klageren var passasjer på et SAS-fly fra Oslo til New York som måtte snu etter en time i luften på grunn av teknisk feil.

Flyet returnerte til København, og passasjeren ble omrutet til New York via Boston neste dag. Dette aksepterte vedkommende.

For dette fikk passasjeren 7.300 kroner i ulike former for kompensasjon fra selskapet, i tillegg til at SAS ga ytterligere 20.000 bonuspoeng som et plaster på såret.

Likevel havner saken i flyklagenemda, for kunden klager nå på at setet på det nye flyet ikke var godt nok.

Når vedkommende kommer om bord i flyet til Boston oppdager passasjeren at flyvingen ikke går det med et av SAS-flyene som har den nye business-klasse kabinen om bord.

Turen går med et langtids innleid fly fra Private Air, som har en annen innredning på business klassen. Flyet hadde normal SAS-service, og ble brukt på den da nyåpnede ruten mellom København og Boston, og Stavanger – Houston.

Kunden er opprørt over at kabinen ikke er utstyrt med de samme nye setene som på SAS’ egne fly som kan legges helt ned som en seng.

Setene på Privat Air-flyet kan også foldes ut til et liggesete, men har ikke den samme kvalitet som på SAS’ nye fly. De kan ikke legges helt ned.

Passasjeren er svært misfornøyd og skriver til klagenemnda at turen ville blitt avbestilt hvis passasjeren hadde visst at flyvingen skulle skje med et fly som ikke hadde SAS’ nye kabiner med de nye lie flat-sengene. Da ville vedkommende heller ha kjøpt en ny billett med SAS der vedkommende fikk ønsket setekvalitet.

Passasjeren fikk plass foran i erstatningsflyet til Boston og nøt all den eksklusive servicen som blir alle til del som betaler for de dyre business-billettene.

Likevel krever kunden også prisforskjellen mellom SAS business og Plus i tillegg til den erstatningen vedkommende allerede hadde fått. Denne prisforskjellen varierer, men dreier seg som regel om fra 10.000 til 15.000 kroner.

Transportklagenemnda for flyreiser sier tvert nei til kravet om ekstra penger.

Spørsmålet i saken er om transporten hun ble omrutet til må anses som «tilsvarende transportvilkår». – Her må det foretas en konkret helhetsvurdering der både passasjerens og flyselskapets interesser tas hensyn til, mener nemnda.

Nemnda mener at tilbudet passasjeren fikk er fullt ut tilfredsstillende i den oppståtte situasjonen, og avviser kav om ytterligere tilbakebetaling.

Nemnda viser også til at SAS har gitt henne den kompensasjonen hun har krav på, dekket hennes ekstrautgifter og i tillegg vært raus med bonuspoeng.

PS: SAS hadde flyet i leie for tre år. Flyet er ikke lenger i trafikk for selskapet.