Oslo Lufthavn kan snart ta imot megajumboen

Lufthansa var på besøk på Oslo Lufthavn i 2010 med den da relativt nye flytypen Airbus A380. Da kunne bare den fremre utgangen brukes.Foto: OSL

Når Oslo Lufthavn er ferdig utvidet er landets hovedflyplass klar til ta imot verdens største passasjerfly – Airbus A380.

Flyplassen har hatt besøk av megajumboen en del ganger, og som regel har man måttet parkere flyene et stykke fra terminalen fordi dagens fasiliteter ikke er dimensjonert for å ta flyene inn til gate.

Da Lufthansa var på PR-tur med megajumboen og fikk adgang til terminalen, kunne bare en av utgangene brukes.

Snart er det slutt med det, og Oslo Lufthavns terminaler vil være klargjort for å ta imot kjempeflyet på regulær måte og bruke begge inngangene på flyene.

Da vil også Avinor-sjef Dag Falk-Petersens drøm om å få en rute med gigantflyet kunne bli virkelighet, hvis noen selskaper vil satse på det.

– Ja, det stemmer at utvidelsen vil gi mulighet for en ekstra stor oppstillingsplass som er stor nok for en Airbus A380, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor til flysmart24.no.

Den aktuelle oppstillingsplassen vil gjøre det mulig å ha to innganger, som er nødvendig for å få til en effektiv og smidig håndtering av de store passasjermengdene som en A380 fører med seg.

Flyet har enorme dimensjoner. En vanlig utgave har kapasitet på i overkant av 500 passasjerer, den har to parallelle dekk, er 73 meter langt og 24 meter høyt.

– Ved parkering av store fly på denne oppstillingsplassen vil vi benytte det doble gatearealet inne i terminalen, sier Løksa.

Det er konkret snakk om en såkalt MARS-plass, eller Multiple Aircraft Ramp System. Her vil flyplassen ha plass til to mindre fly samtidig av den vanlige Boeing 737-størrelse, eller et stort fly av typen Boeing 777-300 eller A380.

Mega-jumboen brukes av flere av de selskapene som i dag har ruter til Gardermoen, bl.a. Midtøsten-selskapet Emirates fra Dubai som er det selskapet i verden som har flest slike fly.

Av flyplassene i Skandinavia er det i dag er det bare Kastrup Lufthavn utenfor København som har fast anløp av et A380-fly, det nettopp fra selskapet Emirates på ruten til og fra Dubai.

Verken Arlanda utenfor Stockholm eller Oslo Lufthavn har rute med kjempejumboen. De gangene flyet likevel har landet på Gardermoen har det vært i pr- eller testøyemed, eller fly som har måttet gå ned i Oslo på grunn av syk passasjer.

Utvidelsen skal være klar i 2022.