Reisende fra Oslo Lufthavn vil kunne kjøpe seg en flytur med mulighet til både å sove i dobbeltseng, og å sitte sammen som en gruppe – som på toget.
Det er Qatar Airways som byr på denne ultra luksus-opplevelsen på noen av sine flytyper. Det er allerede klart at dette tilbudet vil bli å finne på fly til og fra Stockholm i høst.
Også Oslo Lufthavn vil få dette tilbudet:
– For øyeblikket er det ikke planlagt et slikt tilbud på Oslo-ruten, men vi håper det kommer snart, sier en talsmann for selskapet til flysmart24.no.
Qsuites, som det nye tilbudet heter, vakte stor oppsikt da det ble lansert på reisemessen i Berlin i fjor.
For i motsetning til andre selskaper, som tilbyr reise i egne suiter på første klasse, har Qatar Airways dette tilbudet på business class til en lavere pris enn de ofte ekstremt dyre førsteklasse-billettene.
Der er det laget justerbare skillevegger som gjør at to reisende kan lage en dobbeltseng og et privat rom skjermet for innsyn. Alternativt kan fire personer sitte vendt mot hverandre, fordi annenhver seterekke i midtseksjonen i kabinen er plassert hver sin vei.
Prisklassen for en slik tur er ingen lavprisopplevelse. Pris tur/retur mellom Stockholm og Qatar Airways’ hovedsete i Doha koster fra 26.000 norske kroner og oppover.
Qatar byr imidlertid snart på en ny flytype for de som reiser med selskapet fra Oslo Lufthavn når selskapet setter inn de nye Airbus A350-flyene. De er selskapets nye flaggskip og stolthet. Denne flytypen er blant de som får installert QSuite.
Airbus A350-flyet har blitt en knallsuksess for den europeiske flyfabrikken Airbus, og er også blitt svært godt mottatt av passasjerene.
Flykabinen er uvanlig rommelig og for passasjerene er det et av de mest støysvake langdistanseflyene på markedet.
Da Airbus-flyet ble vist frem på ulike flyplasser da Finnair tok det i bruk for første gang for tre år siden, møtte hundrevis av tilskuere opp for å se flyet. De tok bilde av flyet og bruke det som bakgrunn for selfier – som om det var en superstjerne som kom på besøk.
– Vi opplever en god vekst både i Norge og de andre nordiske landene, sier talsmannen for Qatar Airways.
Derfor satser selskapet med økt kapasitet fra Oslo.
Til nå har ruten fra Gardermoen til knutepunktet i Doha vært fløyet med selskapets nye Boeing 787 Dreamliner. Det er det samme langdistanseflyet som Norwegian bruker. Det har 254 seter, av dem 22 på business class.
Med Airbus A350 økes kapasiteten til 283 seter, og 36 av disse på den dyrere men mer innbringende business class.
SAS har også bestilt flytypen, men får ikke det først flyet levert før sent neste år.