Da Syden-flyet ble over 30 timer forsinket, fant reisefølget ut at de ikke ville på ferieturen likevel og fikk alle pengene tilbake. Da kom de på en idé som gjorde at de fikk dobbelt beløp tilbake.
Det er ikke ofte at en avlyst tur går i så pluss økonomisk som for de to Syden-farerne fra Vestfold som skulle reise på charterferie til Kypros.
De betalte 8.000 kroner for det ukelange oppholdet i juni, som ikke ble noe av.
De fikk hele beløpet tilbake. Men oppgjøret etter turen stanset ikke der. Selv om de aldri dro på noen tur, krevde de erstatning for den forsinkede flyavgangen. Da satte flyselskapet foten ned og mente dette var et uhørt krav.
Nå har Transportklagenemnda for pakkereiser bestemt at de har de rett på erstatning også, og får derfor ytterligere 800 euro – eller 7.800 norske kroner – etter hendelsen.
Det er sist sommers kaos rundt flyselskapet Thomas Cook Airlines Scandinavia som nå dukker opp som erstatningskrav fra de reisende.
Selskapet fikk store problemer med et av sine store fly, en Airbus A330, som går i skytteltrafikk mellom de populære feriemålene rundt Middelhavet, bl.a. til Kypros og Mallorca.
Problemene rammet det norske paret med full tyngde. Forsinkelser ble varslet da det viste seg at det hadde oppstått en feil med en av flyets motorer. Men forsinkelsen ble verre enn gjestene hadde fryktet.
Bl.a. skulle den til Kypros. Da det ble klart at den kom til å bli på hele 34 timer og 45 minutter, valgte de to risende å avbestille hele ferieturen.
De fikk betalt tilbake hele beløpet turen hadde kostet fra reisearrangøren Ving.
- LES OGSÅ: – Svært utrygt å sende pass i posten
Ikke nok med det. Selv om de ikke benyttet billettene, krevde de en standard EU-erstatning for reiser der passasjerene ankommer bestemmelsesstedet mer enn tre timer forsinket. For reiser fra Oslo til Kypros utgjør det 400 euro for hver av dem.
Flyselskapet Thomas Cook har hele tiden bestridt kravet, og ment at det må avvises fordi reisefølget selv valgte å avlyse turen og har fått alle penger tilbake.
Dessuten, mener man i flyselskapet, er det urimelig at de skal få pengene fordi de ikke var med flyet og følgelig heller ikke kom mer enn tre timer forsinket til bestemmelsesstedet, slik kravet til erstatning er.
Begge disse argumentene avviser flertallet i pakkereisenemnda, og mener at krav om kompensasjon også gjelder for de som ikke reiser, men har en bekreftet reservasjon med et fly som blir forsinket. Det er ikke noe krav at de må gjennomføre reisen for å få erstatning.
At de to har fått pengene for selve turen tilbake anser man ikke er noen erstatning, men en ren refusjon som man i tillegg mener er rimelig å få når forsinkelsen blir så stor som i dette tilfellet.
Mindretallet i nemnda – bransjens egne medlemmer – mener det fikk være nok at de to fikk tilbake alle pengene de hadde betalt for turen, og derfor ikke hadde krav på noen erstatning når de selv valgte å avlyse turen.
Pakkereisenemnda har hatt andre saker til behandling for samme forsinkelse, og alle har endt med at kundene har fått medhold.