De fleste nordmenn som dro på charterferie til Kanariøyene på 70- og 80-tallet vil huske flyselskapet Spantax. Mest beryktet i Norge for å ha forberedt landing ved Drøbak når det skulle til Gardermoen.
Flygelederen på vakt den dagen forteller om episoden til flysmart24.no.
Selv i dag, over 30 år etter at selskapet ble satt på bakken, vekker minnene om det skandaliserte flyselskapet stor interesse blant tilreisende.
Restene etter det som en gang var et DC-7 Spantax-fly står i dag utstilt sør på Gran Canaria.
Dit kommer det fremdeles mange for å se på flyet – selv om selve flykroppen i dag er malt i fargene til et annet selskap.
Spantax-navnet er fremdeles kjent. Mens mange andre selskaper har gått i glemmeboken, er det en helt spesiell grunn til at dette navnet lever videre:
Harald Heide-Steen har gjort Spantax-navnet nærmest udødelig i Norge.
Et av selskapets fly nær hadde forårsaket en katastrofe i Norge januar 1978. Den nå avdøde komikeren laget etter denne hendelsen en parodi for NRK Fjernsynet der han raljerte med den spanske kapteinen som førte flyet, og hans manglende engelsk-kunnskaper.
Hendelsen bak var imidlertid ikke morsom i det hele tatt: Et av selskapets fly kom med 160 norske charterreisende fra Las Palmas, og skulle til den daværende charterflyplassen Gardermoen.
Convair 990 Coronado-flyet feilnavigerte og lå kritisk lavt over Drøbak da flygelederne oppdaget hva som var i ferd med å skje.
Daværende flygeleder John Viktor Kalvik var denne dagen på vakt på Oslo kontrollsentral på Fornebu og var den som oppdaget at flyet hadde kurs rett mot en katastrofe. Mannskapet fulgte ikke den høyden som alle fly som skulle lande på Gardermoen var satt opp for å følge. Til flysmart24.no forteller Kalvik:
– Vi fulgte all flytrafikk i området. og oppdaget plutselig at Spantax-flyet bare lå på 1 700 fot. Og verre, det hadde understellet ute og var åpenbart på vei ned. Det var jo helt feil. Flyet skulle ha ligget i 5 000 fot. Vi fikk skreket ut:
– Emergency! Emergency! Climb! til pilotene over radio. Det vi ikke visste da var at kapteinen ikke snakket engelsk, kun spansk. Men heldigvis forsto styrmannen hva vi sa, og fikk tatt opp flyet til normal høyde igjen. Et eller to minutter til så hadde flyet gått i bakken og alle om bord trolig omkommet, forteller Kalvik. Flyet landet etter hvert normalt på Gardermoen.
– Noen av passasjerene fortale etterpå at de hadde vært så nær bakken at de hadde sett tretoppene fra flyvinduet, forteller Kalvik.
Det ble skandaleoppslag i VG dagen etter hvor det het at 160 mennesker hadde vært i livsfare.
Episoden ble i ettertid etterforsket av Havarikommisjonen, og der ble hele ansvaret lagt på kapteinen.
Spantax var ikke liten aktør i luftfarten, men var på 70- og 80-tallet et av Europas største flyselskaper.
Ifølge boken «De lærte oss å reise», om norsk charterhistorie skrevet av VG-journalist Morten Aasbø, gikk det dårlig for selskapet på slutten av 80-tallet.
Selv ikke en ansiktsløftning med ny og lekker design i 1985 hjalp.
Spantax var etablert på Kanariøyene, og ble grunnlagt som et flytaxi-selskap, som bl.a. fraktet oljearbeidere til Vest-Sahara.
I 1963 bygde det ut sin flåte med fly som kunne settes inn i den raskt voksende turisttrafikken fra Nord-Europa til Kanariøyene.
Artikkelen fortsetter under bildet:
Charterdriften ble ingen ubetinget suksess.
Selskapet var utsatt for et par alvorlige ulykker, både før og etter den angivelige nestenulykken i Norge.
Det gjorde ikke situasjonen enklere at selskapet også var utsatt for en rekke streiker. Selskapet fikk etter hvert også store økonomiske problemer og ble satt på bakken for godt i mars 1988.