Ultra lavprisselskap kan satse innenriks i Norge

Dette selskapet, ungarske Wizz Air, kan bli å se på norske innenriksruter, tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norge kan få et nytt ultra lavpris flyselskap inn i konkurransen på de mest trafikkerte flyrutene i Sør-Norge. – Flyprisene har økt i det norske duopolet til SAS og Norwegian og det kan lokke konkurrenter hit, mener norsk luftfartsekspert.

Norge har to av Europas 10 mest trafikkerte flystrekninger. Oslo – Trondheim og Bergen – Oslo har så høy trafikk at de begge havner på den listen over de travleste innenriksstrekningene,  viser ferske tall fra det britiske analyseselskapet OAG.

Til tross for dette er SAS og Norwegian alene om å konkurrere om passasjerene.

Det kan det snart bli en slutt på, tror en av landets fremste flyanalytikere, Hans Jørgen Elnæs. Han tror flere europeiske konkurrenter har øynene sine på de norske innenriksruten med høye priser.

Et av de selskapene som driver den mest aggressive veksten, ungarske Wizz Air, kan komme til å blande seg inn i konkurransen i Sør-Norge. Selskapet har i dag ruter på til 9 norske flyplasser, og har gått litt under radaren fordi dette selskapet stort sett har satset mot Øst-Europa og unngått Oslo Lufthavn så langt.

Det blir det en endring på. Nå kaster Europas mest vekstivrige lavprisselskap seg inn i konkurransen i SAS og Norwegians marked på Oslo Lufthavn med fire nye ruter..

– Vi må ikke bli overrasket om Wizz Air etter hvert dukker opp med innenriksruter også når det nå øker satsingen sin i Norge. Bortsett fra Ryanair så er Wizz Air det eneste flyselskapet som har vist så tydelige vekstambisjoner at det å starte ruter innenlands i Norge kan være aktuelt, sier Elnæs til flysmart24.no.

Det er Wizz Airs satsing på Oslo Lufthavn som etter Elnæs’ mening gjør en innenrikssatsing mulig, fordi landets hovedflyplass er det eneste knutepunktet som har stort nok passasjergrunnlag til at en tredje utfordrer kan komme til å satse.

Elnæs ser for seg en satsing som nødvendigvis ikke betinger at selskapet etablerer base – plasserer fly og mannskap fast på OSL.

– Selskapet har nå ruter til  bl.a. Bergen, Stavanger og Trondheim. Flytrafikken mellom disse byene og Oslo er store selv i europeisk målestokk. Og den er meget lønnsom både for SAS og Norwegian, mener Elnæs.

Han tror ikke det vil være alt for komplisert for Wizz Air å eksempelvis sette opp innenlandsruter til Oslo når flyene har kommet fra en utenlandsdestinasjon til Stavanger, Bergen eller Trondheim.

– Da kan man, etter ankomst fra eksempelvis Polen, Baltikum eller England fly en rundtur eller to til Oslo før flyet setter kursen tilbake til utgangspunktet i Europa. Slik kan man operere også fra de andre flyplassene i Sør-Norge og dermed etablere et nokså omfattende rutenett i det lønnsomme markedet mellom disse byene, mener Elnæs.

– Prisnivået på reiser innen Sør-Norge har økt betydelig etter at Norwegian sørget for lavere priser da det satset på lavpris in 2002. I dag legger Norwegian seg normalt en hundrelapp eller to under SAS, sier Elnæs.

Han mener at de høye prisene på de korte strekningene mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger er det mange utenlandske selskaper som har notert seg, og kan bli fristet av.

– Wizz Air har også et kostnadsnivå som ligger betydelig under Norwegian og svært mye lavere enn SAS og vil kunne slå seg inn i det sør-norske markedet med svært lave billettpriser. I tillegg er de nye skattereglene for uttak av bonusbilletter på reiser betalt av arbeidsgiver, nesten å regne som en gave til lavprisflyselskapene. Det kan etter hvert resultere i at lavere pris overstyrer jakten på bonus, sier Elnæs.

Hos Wizz Air holder man alle kort tett til brystet om fremtidige satsinger, slik flyselskaper gjerne gjør, men avviser ikke videre satsing i Norge.

– Vi spekulerer ikke i slike forhold, sier informasjonssjef i selskapet, Andras Rado. Han bekrefter imidlertid at Wizz Air er svært klar for ny vekst, også i Norge.

– Generelt utvikler vi nye ruter –  inkludert innenlandsruter – og markeder i en kombinasjon av bærekraftig etterspørsel kombinert med rimelige lokale flyplasskostnader. Vi er kjent for våre lave priser og ethvert nytt marked eller en flyplass som er interessert i å øke passasjertrafikken med Wizz Air, bør derfor tilby attraktive flyplasskostander, sier Rado.